De kwaliteit van vliegtuigvoedsel is eerder berucht dan beroemd. Voor wie regelmatig het vliegtuig pakt, is het geen geheim dat er een enorm kwaliteitsverschil zit tussen het maaltje wat je in de economy class voorgeschoteld krijgt en de betere spijs uit de business class.

Maar ook tussen de maaltijden van verschillende vliegtuigmaatschappijen zit een wereld van verschil, ontdekte de 39-jarige Amerikaanse veelvlieger Henry Wu. Van tot snot gekookte broccoli en slappe pasta onder een broeierige velletje aluminiumfolie, tot malse kipfilet met frisse salade geserveerd met goed bestek: Wu kreeg het allemaal op schoot.

Hij besloot er het instagramaccount @airplanefoodselfie aan te wijden, om zo samen met zijn volgers alle vliegtuigmaaltijden ter wereld in kaart te kunnen brengen.


Bij iedere foto op het account wordt vermeld bij welke vliegtuigmaatschappij en in welke klasse deze is gemaakt – Wu’s volgers geven vervolgens aan hoe smakelijk de maaltijd eruit ziet.

Foto: Een economy class-maaltijd bij British Airways, Bron: Henry Wu


Wu startte het Instagramaccount in juni vorig jaar en sindsdien wint het snel aan populariteit - Wu heeft nu meer dan 15.500 volgers.

Foto: Een maaltijd bij American Airlines in de economy class. Bron: Henry Wu

Wu was software-ontwikkelaar in Chicago, totdat hij afgelopen herfst besloot zijn baan op te zeggen en zijn huis te verkopen om een aantal jaar de wereld rond te kunnen reizen.

Foto: Globetrotter Henry Wu, Bron: Henry Wu

Wu startte het account in eerste instantie om de draak te steken met de foodblog van vriend.

Foto: Een economy-maaltijd van Japanese Airlines, Bron: Henry Wu

"Het begon allemaal als een grap maar tot mijn verbazing groeide het account enorm snel", zei Wu tegen Business Insider. Volgens Wu dankt het account z'n populariteit aan het feit dat het idee erachter uniek is en reizigers nieuwsgierig zijn naar wat ze mogelijk voor de kiezen krijgen.

"En misschien vinden mensen het net als ik leuk om een selfie te nemen met hun maaltijden, maar weten ze vervolgens niet wat ze met die foto moeten. Aan hen bied ik een platform."


In het begin deelde Wu alleen zijn eigen foto's.

Foto:Een  American Airlines maaltijd in de economy class. Bron: Henry Wu

Een maand na de lancering van het account begonnen de eerste volgers foto's van hun eigen maaltijden op te sturen. Inmiddels ontvangt Wu zoveel foto's dat hij het nauwelijks bij kan houden.


Wu's foto's laten een enorme verscheidenheid in culinaire standaarden zien en geven een beeld van hoe de cuisine verandert, afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij waar je mee vliegt.

Foto: Hong Kong Airlines zet in de economy class deze maaltijd voor. Bron: Henry Wu

Op basis van zijn eigen ervaringen stelt Wu dat Japan Airlines en het Amerikaanse Evergreen Airlines hun reizigers het beste voedsel voorzetten.

Foto: De relatief luxe maaltijd die Japan Airlines aan economy-reizigers serveert. Bron: Henry Wu

Airplane Food Selfie deelt niet alleen foto's vanuit de economy class — het geeft ook een glamoureus inkijkje in het luxeleventje van de business class en eerste klasse.


De meest populaire foto is van een maaltijd in een privéjet.

"Niet per se de beste foto", vindt Wu, "maar wel uniek en mensen zijn nu eenmaal benieuwd naar wat je in een privéjet te eten krijgt."

Voor de luxepaardjes die hun keuze voor een vliegmaatschappij willen baseren op basis van wat ze er te eten krijgen, kan Wu's account uitkomst bieden.


LEES OOK: Dit zijn de 10 best luchtvaartmaatschappijen van de wereld, volgens AirlineRatings.com