Sinds het begin van de coronacrisis nam het vliegverkeer drastisch af.
De impact van de coronacrisis op de luchtvaart is groter dan die van de aanslagen op 11 september of die van de kredietcrisis.
De kans dat de luchtvaartsector snel kan herstellen, lijkt klein.
De luchtvaartindustrie gaat door de grootste crisis in de geschiedenis.
Drie maanden geleden leek het er nog op dat luchtvaartmaatschappijen alleen een deel van de vluchten richting China moesten annuleren. Maar dat de situatie zou erg zou worden als hij nu is, had niemand verwacht.
De impact van de coronacrisis op de luchtvaart is groter dan die van de terroristische aanslagen op 11 september 2001 en die van de kredietcrisis.
En langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de situatie niet snel zal veranderen. Volgens nieuwe voorspellingen duurt het nog zeker maanden, of zelfs jaren, totdat we weer terug kunnen naar ons normale leven.
"Dit is de grootste crisis waar de luchtvaartindustrie ooit voor heeft gestaan", zegt Alexandre de Juniac, directeur-generaal van de International Air Transport Association (IATA) in een verklaring. "Luchtvaartmaatschappijen kunnen niets anders doen dan in hun kosten snijden en afwachten."
Nog maar 10% van de vluchten kan worden uitgevoerd
IATA vertegenwoordigt ongeveer 290 luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld en zegt dat de uitbraak van het coronavirus de sector ongeveer 314 miljard dollar kan kosten. Dat komt vooral doordat er veel minder vluchten kunnen worden uitgevoerd.
Sinds begin deze maand kan KLM bijvoorbeeld nog maar 10 procent van de vluchten uitvoeren. Hoewel dat dramatische effecten heeft op het bedrijf, betekent dit niet dat alle vliegtuigen geparkeerd staan.
Veel vluchten worden met heel weinig of zonder passagiers uitgevoerd, want luchtvaartmaatschappijen doen hun best om vluchten die essentieel zijn voor de economie te laten doorgaan. Zo moeten werknemers die vitale infrastructuur in stand houden, soms nog vliegen.
De grote hoeveelheid onbenutte ruimte in vliegtuigen die wel op pad gaan, wordt gebruikt om vracht te vervoeren. En sommige maatschappijen passen zelfs de cabines van vliegtuigen aan om die ook voor vracht te kunnen gebruiken.
Hoe dan ook: het is een stuk rustiger in het luchtruim dan een paar maanden geleden.
Om nog duidelijker te zien wat de impact van de coronacrisis op de luchtvaartindustrie is, hebben we data van OAG geanalyseerd. Dat is een consultancybedrijf dat ook data over de luchtvaart verzamelt. Daarnaast hebben we data van de Transportation Security Administration (TSA) en van FlightRadar24 bekeken.
Hieronder zie je de weerslag van de coronacrisis op de luchtvaartindustrie.
Zo sterk nam het vliegverkeer af door de coronacrisis
Lees meer over de coronacrisis:
- In mei kan de wereld te maken krijgen met een reeks faillissementen van luchtvaartbedrijven – deze vliegmaatschappijen zijn al omgevallen
- Lage inkomens lijden het meest onder de coronacrisis – thuiswerken is vaak geen optie
- Deze 20 zoektermen typen werkzoekenden in tijdens de coronacrisis – ‘per april’, ‘plukken’ en ‘zorg zonder diploma’
- Huizenprijs tussen half maart en medio april stabiel, zeggen makelaars: ‘Coronacrisis lijkt niet op de kredietcrisis van 2008’
- Rampkwartaal voor pensioenfondsen door corona – pensioen met vaste toezegging onder druk