- Insider sprak met twee medewerkers van de bagageafdelingen op de luchthavens van Toronto en Vancouver.
- Zij geven 10 tips om verloren bagage te voorkomen tijdens de vluchtchaos van deze zomer.
- Het zelf inchecken, de personeelstekorten en de uitbesteding van het luchthavenpersoneel dragen allemaal bij aan het probleem, zeggen ze.
- Lees ook: Ik was 10 jaar lang stewardess: dit zijn de 10 grootste fouten die ik passagiers zag maken tijdens een vlucht
Van een bruiloftsjurk tot de as van een geliefde: reizigers delen horrorverhalen over verloren bagage terwijl duizenden vluchten over de hele wereld worden geannuleerd en vertraagd raken over de hele wereld.
Twee medewerkers van luchtvaartmaatschappijen WestJet en Air Canada die dagelijks honderden bagagestukken afhandelen, vertelleen wat volgens hen de oorzaak is van de toename van verkeerd behandelde bagage, en hoe passagiers kunnen voorkomen dat ze in zo’n zenuwslopende situatie terechtkomen.
Beide werknemers spraken anoniem om hun carrières niet in gevaar te brengen, maar hun dienstverband is geverifieerd door Insider. Air Canada heeft niet onmiddellijk gereageerd op Insider’s verzoek om commentaar.
Volgens het meest recente consumentenverslag over vliegreizen van het Amerikaanse ministerie van Transport hebben Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen in april 0,55 procent van de ingecheckte bagage verkeerd behandeld, vergeleken met 0,33 procent in dezelfde periode vorig jaar. Dat lijkt misschien weinig, maar het komt neer op meer dan 200.000 koffers die niet op tijd op hun eindbestemming geraakten.
Maar het echte probleem is niet dat de luchtvaartmaatschappij niet weet waar de koffer is, vertelt de WestJet-medewerker aan Insider, maar dat het weken duren voordat een passagier contact krijgt met een agent die toegang heeft tot het juiste bagagesysteem.
Veel luchtvaartmaatschappijen besteden verschillende functies uit aan externe werknemers die vaak niet op de hoogte zijn van wat er op de grond gebeurt, voegt hij eraan toe. "Elke koffer wordt gescand en tickets worden afgedrukt. Ze weten waar de koffer is", zegt hij. "Het probleem is dat ze niet de juiste persoon kunnen contacteren om de koffer terug te vinden, omdat we zo onderbemand zijn. Die persoon behandelt waarschijnlijk honderden gevallen."
Een tekort aan personeel betekent ook dat dezelfde platformwerkers meerdere vliegtuigen achter elkaar moeten laden, dus als één vlucht vertraging oploopt, veroorzaakt dat een domino-effect - waardoor hun hele laadschema naar achteren wordt geschoven.
Door de enorme vertragingen is op tijd ingecheckte bagage in het vliegtuig krijgen is net zoiets als "proberen een bewegend doel te raken", zegt de werknemer tegen Insider.
"Het gebruik van derde partijen is gebruikelijk in onze industrie, en om de eventuele impact die gasten ervaren bij het traceren van hun verloren of vertraagde bagage aan hen te relateren is misplaatst", zegt een woordvoerder van WestJet in een verklaring gedeeld met Insider.
"Wat onze luchthavenactiviteiten betreft, hebben we geïnvesteerd in extra toezichthoudende functies om de platformactiviteiten op onze drukste luchthavens te ondersteunen en hebben we momenteel wat betreft personeel de sterkste positie, die we hebben gehad sinds het begin van de pandemie. Om onze operaties verder te ondersteunen, blijven we bovendien actief mensen aannemen voor verschillende functies in onze hele organisatie", voegen ze eraan toe.
Terwijl de passagiers over deze interne kwesties geen controle kunnen uitoefenen, zijn hier een paar manieren om de kans op het verliezen van je ingecheckte bagage deze zomer te minimaliseren, volgens de werknemers van de luchtvaartmaatschappij zelf:
Hier zijn 10 tips om te voorkomen dat je je koffer deze zomer verliest
- Haal alle oude bagagelabels van je bagage: "Het is geen eerbewijs van waar je bent geweest en het verwart de scanners die je tas naar de juiste plek moeten brengen."
- Stop je koffer niet te vol: "Zware koffers komen vast te zitten op de riemen en kunnen ervoor zorgen dat de tas verkeerd wordt gestuurd. Bagagebewegingen worden getimed tussen sensoren en een zware tas kan makkelijker vast komen te zitten."
- Vermijd het inchecken van koffers met vreemde vormen, zoals ronde koffers of slaapzakken met losse riemen: "Als het onvermijdelijk is, zorg dan dat je het incheckt als breekbaar."
- Neem die overbodige decoratieve labels, touwtjes of strikjes mee die ook in het systeem verstrikt kunnen raken: "Check geen dozen in en als het absoluut noodzakelijk is, wikkel ze niet met touw."
- Zet altijd je naam en telefoonnummer op de bagagelabels voor identificatie: "Sinds de zelf inchecken is begonnen, zijn meer koffers hun label kwijtgeraakt door verkeerde plaatsing."
- Als je handbagage hebt, wees dan een van de eersten in de rij: "Ze laten maar zoveel koffers aan boord, daarna worden alle koffers als ruimbagage meegenomen."
- Stop geen waardevolle spullen in je ingecheckte tas.
- Neem altijd een extra set kleren mee in je handbagage.
- Stop een volgsysteem zoals een AirTag in je bagage, zodat je niet hoeft te wachten tot een agent je vertelt waar je bagage is.
- Als je je bagage zelf incheckt, zorg er dan voor dat het correct aan het handvat van de tas is bevestigd of vraag om hulp.