Westerse luchtvaartmaatschappijen moeten lange omwegen te maken vanwege de oorlog in Oekraïne, wat resulteert in uren extra vliegtijd en duizenden euro’s aan extra kosten.

Kort na de Russische inval in Oekraïne kwam de Europese Unie met ingrijpende sancties tegen Rusland, waaronder het sluiten van het luchtruim voor “elk vliegtuig dat eigendom is van, gecharterd is door of anderszins gecontroleerd wordt door een Russische rechtspersoon.”

In reactie hierop sloot Rusland zijn eigen luchtruim voor Europese maatschappijen, wat luchtvaartmaatschappijen die het Russische luchtruim gebruiken om tussen Europa en Azië te vliegen, in de problemen heeft gebracht. 

Vele Europese en Aziatische vliegtuigmaatschappijen hebben daarom alternatieve routes moeten uitstippelen om de beperkingen te omzeilen. Zo rekent het Russische Aeroflot nu drie uur extra vliegtijd voor een vlucht van Servië naar Moskou, terwijl de vlucht normaal gesproken slechts drie uur duurt. 

De omleidingen kunnen de gemiddelde vluchttijden met wel 40 procent doen toenemen en de kosten voor maatschappijen laten stijgen met wel 12.000 dollar per uur, zegt luchtvaartconsultant Robert Mann tegen ABC News.

Finnair vliegt weer over de Noordpool

Met name de Finse luchtvaartmaatschappij Finnair wordt "zwaar getroffen" door de sluitingen van het Russische luchtruim, omdat dit de kortste routes vanuit het land naar Azië blokkeert. 

Finnair heeft daarom al enkele routes naar Azië moeten annuleren, maar gaat door met z’n vluchten naar belangrijke bestemmingen, zoals Seoul, Shanghai en Tokio. 

De vliegtuigmaatschappij heeft creatieve oplossingen moeten zoeken om deze vluchten alsnog mogelijk te maken. Zo vloog het bijvoorbeeld op 9 maart van Helsinki en Tokio via de Noordpool in plaats van over Rusland. De vlucht, die normaal negen uur duurt, duurde daardoor bijna dertien uur. 

Finnair is niet de enige maatschappij die extra uren maakt om tussen Europa en Azië te kunnen blijven vliegen. Japan Airlines had een gemiddelde vluchttijd van 12 uur en 12 minuten tussen Londen en Tokio voordat Rusland Oekraïne binnenviel, maar dezelfde vlucht op 4 maart duurde 14 uur en 50 minuten.

Ook KLM heeft de vluchtroutes van en naar Azië moeten omgooien. De maatschappij vliegt inmiddels onder Rusland langs, over Kazachstan, om bestemmingen zoals China, Zuid-Korea en Japan te kunnen bereiken.

De vliegtijd van deze vluchten is daardoor anderhalf tot tweeënhalf uur langer dan gebruikelijk en op de vluchten naar Japan en China wordt nu een tussenstop in Seoul gemaakt.

Volgens piloot Aleksi Kuosmanen van Finnair moeten vliegtuigmaatschappijen extra veiligheidsmaatregelen inbouwen op de langere routes voor de crew, zoals een tussenstop of een extra piloot aan boord. "Normaal gesproken vliegen we met drie piloten van Helsinki naar Japan, maar dat zijn er nu vier geworden", zegt hij tegen CNN.

"We hebben een speciale ruimte voor de bemanning waar we kunnen slapen en uitrusten en het aantal maaltijden verhoogd om iedereen scherp te houden", legt hij uit.

Foto: Finnair

Hoewel passagiers er niet op zitten te wachten om vier uur extra te moeten vliegen bovenop een al lange reis, reageren de meeste mensen volgens Kuosmanen positief.

"Men is enthousiast om over de Noordpool te vliegen", zegt hij. "We krijgen in de cockpit veel vragen over wanneer we ons precies boven de Noordpool bevinden en of passagiers het noorderlicht kunnen zien."

Daarnaast zijn de vluchten volgens de piloot meestal niet vol, dus er zijn genoeg lege rijen voor reizigers om zich te kunnen uitstrekken.

Finnair heeft van de lange omweg ook meteen een slimme marketingstrategie gemaakt. Afgelopen vrijdag kondigde de luchtvaartmaatschappij aan dat ze stickers en "diploma's" zal gaan uitdelen aan passagiers die de route over de Noordpool vliegen.

Foto: Finnair

Naar eigen zeggen deed de luchtvaartmaatschappij hetzelfde in 1983, toen het de eerste maatschappij was die non-stop van Helsinki naar Tokio vloog met de DC-10 trijet. 

In die tijd moesten de meeste andere vliegtuigen voor brandstof stoppen in Anchorage, Alaska, maar Finnair maakte de reis in een keer door extra brandstoftanks mee te nemen.

LEES OOK: 8 tips om brandstof te besparen nu benzine en diesel peperduur zijn