- Nederlanders eten de meeste vleesvervangers per persoon in Europa en geven hier het meeste geld aan uit.
- De totale omzet van vleesvervangers steeg afgelopen jaar in Nederland met 50 procent naar 291 miljoen euro.
- Discounters Aldi en Lidl hebben met 10 procent een flink aandeel in de markt voor alternatieven voor vlees, kaas en melk.
Nederland is koploper in vleesvervangers. Van de elf Europese landen met de grootste markten voor deze producten wordt er in Nederland het meeste geld aan uitgegeven. En we eten per persoon de meeste vleesvervangers.
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, in opdracht van non-profitorganisatie ProVeg. Voor het onderzoek zijn de gegevens van supermarkten, waaronder discounters, onder de loep genomen.
Nederlanders geven jaarlijks gemiddeld 17 euro per persoon uit aan vegan- of vegaproducten, zoals plantaardig vlees en plantaardige melk, yoghurt en kaas. Jaarlijks eten we zo’n 870 gram vleesvervangers per persoon, wat gelijkstaat aan ongeveer negen burgers.
Het aandeel vleesvervangers is met 2,5 procent nog maar een fractie van de totale vleeswarenmarkt. Het marktaandeel voor plantaardige zuivel ligt iets hoger.
Omzet vleesvervangers steeg met 50 procent
Maar de alternatieven voor dierlijke producten zijn aan een opmars bezig.
In Nederland groeide de totale omzet van vleesvervangers tussen 2018 en 2020 met 50 procent naar 291 miljoen euro. In dezelfde periode steeg het verkochte volume aan vleesvervangers met 35 procent.
Discounters Aldi en Lidl hebben een aandeel van 10 procent in de totale omzet van de markt voor vleesvervangers. Hun aandeel in verkocht volume is 8 procent.
Volgens het rapport zagen discounters de omzet van vleesvervangers het sterkst stijgen, met 83 procent tussen 2018 en 2020. Het verkochte volume ging met 58 procent omhoog.
Van de verschillende categorieën is de omzet van plantaardig vlees met 174 miljoen euro het hoogst, gevolgd door plantaardige melk (62 miljoen euro) en plantaardige yoghurt (43 miljoen euro).
De omzet van plantaardige kaas stijgt met 140 procent het sterkst, gevolgd door yoghurt (35 procent).
Hoewel Nederlanders steeds meer vleesvervangers kopen, is in 2018 en 2019 ook de vleesconsumptie gestegen. We aten in die jaren zo'n 39 kilo vlees per persoon, meldt de NOS.
De verwachting is dat in 2020 minder vlees is gegeten, omdat de horeca lange tijd gesloten was. Tijdens een etentje buiten de deur wordt doorgaans eerder voor vlees gekozen.
Lees meer:
- Nestlé lanceert plantaardige dranken op erwtenbasis onder merknaam WUNDA – de melkvervanger concurreert onder meer met Oatly
- Dit plantaardige kaasmerk besloot duurzaamheid doorslaggevend te laten zijn bij elke beslissing, met als gevolg een totaal ander productieproces
- Vegakampioen Vivera wil de vleesindustrie niet radicaal afschaffen: ‘Je moet rekening houden met de boeren’