- Na vleesvervangers begint nu ook de markt voor plantaardige visproducten zich te ontwikkelen.
- Startups en grote voedingsbedrijven experimenteren volop met diervrije vis- en zeevruchtproducten.
- De omstreden Netflix-productie ‘Seaspiracy’ draagt eraan bij dat consumenten vaker vis overslaan en kiezen voor een alternatief.
Plantaardige burgers, kipstuckjes en gehackt: de meeste supermarkten hebben inmiddels een aardig assortiment aan vleesvervangers opgebouwd. Maar waar blijven de visvervangers? Die markt begint nu langzaam te groeien, signaleert persbureau Bloomberg.
In de Verenigde Staten is de verkoop van plantaardige visvervangers vorig jaar met 23 procent gestegen, tot 12 miljoen dollar. Dat valt in het niet bij vleesalternatieven: in 2020 goed voor ongeveer 1,4 miljard dollar aan omzet. Visvervangers hebben dus een flinke achterstand, maar zitten wel in de lift.
Van startups tot grote voedselbedrijven: er wordt steeds vaker geëxperimenteerd met plantaardige vis- en zeevruchtproducten. Zo maakt Mimic Seafood uit Madrid tonijn van een speciale tomatensoort. De tomaten worden gedroogd en op smaak gebracht met olijfolie, algenextract, kruiden en sojasaus. Het resultaat? Plakjes plantaardige tonijn voor op de sushirijst.
Zeevoedselgigant Thai Union Group lanceerde in maart de nieuwe merknaam OMG Meat, dat plantaardige krabcakes, visburgers en straks ook garnalen verkoopt. Nestlé introduceerde vorig jaar plantaardige tonijn in enkele Europese landen en IKEA verkoopt al jaren imitatiekaviaar op basis van zeewier.
Ook in Nederland wordt er volop geïnnoveerd. Zo produceert Vegan Finest Foods uit Wateringen onder de merknaam Vegan Zeastar onder meer plantaardige zalm, tonijn, kabeljauw en garnalen.
Novish uit Breda maakt sinds eind 2019 visvrije vissticks, nuggets en burgers. En dan zijn er nog grote spelers als Vivera en De Vegetarische Slager die ook plantaardige visproducten in de schappen hebben liggen.
Invloed van Seaspiracy
Waarom kiezen meer consumenten voor imitatievis? Bij vleesvervangers zijn de redenen duidelijk: zorgen over klimaatverandering, de bioindustrie en het eten van te veel rood vlees. Bij vis spelen soortgelijke dingen.
Door documentaires als de controversiële Netflix-productie Seaspiracy, die de destructieve effecten van visvangst op onze oceanen belicht, denken meer consumenten na over hun eigen visconsumptie. Ze zijn bezorgd over zwarte metalen in vis en microplastics in oceanen.
"We merken dat Seaspiracy veel indruk maakt op mensen en bijdraagt aan een groeiend bewustzijn over het belang van plantaardige alternatieven voor vis. Het zal de vraag naar visvervangers nog verder doen toenemen", zei productmanager Annemiek Vervoort van het Giessense familiebedrijf Schouten in april. Toen lanceerde de onderneming, onder meer bekend van het merk GoodBite, een visvrije visstick.
Schouten schat dat de omzet van visvervangers in de Nederlandse retailmarkt rond de miljoen euro ligt. Ter vergelijking: de totale omzet in vleesvervangers is ruim 180 miljoen euro.
"We zien de vraag naar vleesvervangers steeds verder stijgen", aldus Vervoort. "De visvervangers zullen daarvan profiteren, ook omdat beide productgroepen vooralsnog vaak in hetzelfde plant-based schap worden aangeboden."
Lees meer over plantaardige producten:
- Dit Nederlandse bedrijf maakt leer van mangopulp dat bijna niet van een dierenhuid is te onderscheiden
- Zelf je gehaktbal of schnitzel kneden? Deze Duitse startup wil Nederland veroveren met vleesvervangers in poedervorm
- Nestlé lanceert plantaardige dranken op erwtenbasis onder merknaam WUNDA
- Verknocht aan je cappuccino met havermelk? Door deze onderneemster kun je die voortaan ook drinken op kantoor uit de koffiemachine