De Brabantse vleesproducent Vion, een van de grootste van Europa, overweegt om vegetarische producten te gaan maken. Dat zegt bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink tegen het Financieele Dagblad.
Hij vindt het een logische stap: hij zegt dat de consument niet per se een stuk vlees op z’n bord hoeft te hebben, maar “dat de klant proteïne wil. En dat kan met plantaardige eiwitten.” Maar het is zakelijk gezien volgens hem ook een goede keuze om vleesvervangers te produceren: “De vraag naar vlees in West-Europa groeit niet meer of neemt af.” In Nederland is de vraag naar vlees al een aantal jaar stabiel.
Daarnaast is in de markt te zien dat de interesse in vleesvervangers groeit. Unilever heeft recent de Vegetarische slager overgenomen en Nestlé kondigde niet lang geleden aan om hamburgers zonder vlees te gaan maken.
Erg moeilijk is het niet voor Vion om vegetarische producten om de markt te brengen. Een Duitse dochteronderneming van de vleesproducent maakt al producten als mozzarellasticks en veggieburgers, maar die zijn op dit moment alleen bij horecagroothandels te koop.
Daarnaast lijkt het proces van het maken van hamburgers erg op dat van de productie van vegetarische hamburgers. Business Insider bezocht eerder een fabriek waar de hamburgers van McDonald’s gemaakt worden, en met diezelfde machines worden ook al regelmatig vegetarische hamburgers gemaakt.
Overigens zijn vegetarische producten niet de enige manier om de ecologische voetafdruk van je proteïne te verkleinen. Het Nederlandse bedrijf Mosa Meat is al jaren bezig met het ontwikkelen van kweekvlees.
Het is ze al gelukt om een hamburger te maken met stamcellen van een levend dier, maar die was nog niet heel smakelijk. "We moeten nog 1,5 tot 2 jaar blijven werken aan het optimaliseren van de productkenmerken en daarna nog wel een jaar aan het opschalen van de productie van de burger", zei oprichter en voedseldeskundige Peter Verstrate eerder tegen Business Insider.
"Ik denk dat we over drie jaar de markt op kunnen. Dan ligt ons kweekvlees niet meteen in de supermarkt, maar verkopen we het bijvoorbeeld eerst aan een aantal restaurants. Daarna kunnen we gaan opschalen", aldus Verstrate. Nog een paar jaar en dan is het dus ook voor de echte vleesliefhebbers mogelijk kom milieubewust te eten.