Vinted, een online marktplaats voor tweedehands kleding, neemt de Nederlandse concurrent United Wardrobe over.
Het uit Litouwen afkomstige Vinted is meer dan 1 miljard euro waard en heeft 30 miljoen gebruikers in Europa en de VS.
United Wardrobe is met 4 miljoen gebruikers in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland een stuk kleiner.
Vinted neemt alle aandelen van United Wardrobe over. Financiële details maken beide partijen niet bekend.
Nog geen anderhalf jaar geleden ging tweedehandskledingplatform Vinted van start in Nederland. Nu koopt de Litouwse ‘unicorn’ hun directe concurrent United Wardrobe.
Vinted neemt 100 procent van de aandelen over. Financiële details maken beide partijen niet bekend.
United Wardrobe is in 2014 opgericht door drie Wageningse studenten: Thijs Verheul, Thijs Slijkhuis en Sjuul Berden. Zij wilden het makkelijker maken om tweedehands kleding te kopen en verkopen via internet.
“Elke vrijdagavond zag ik mijn drie zusjes kleding uitwisselen. Vooral mijn jongste zusje was altijd erg geïnteresseerd in de kleding van haar oudere zussen, zij zijn immers net iets stijlvoller en volwassener dan zij”, aldus Berden in een persbericht. “Toen begon het te borrelen: zou ze dan ook geïnteresseerd zijn in de kleding die andere hippe, jonge meiden niet meer dragen?”
In 2017 stak investeerder Peak Capital 1 miljoen euro in het platform voor tweedehands kleding. Daarna groeide United Wardrobe door naar 4 miljoen gebruikers in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.
Bij Vinted, dat is opgericht in 2008, staat sinds vier jaar de Nederlander Thomas Plantenga aan het roer. Hij maakte schoon schip bij het Litouwse bedrijf, dat door snelle groei en hoge kosten in financiële problemen raakte.
Lees meer: Hoe Thomas Plantenga het Litouwse Vinted redde van de ondergang
Inmiddels is Vinted uitgegroeid tot Europees marktleider voor tweedehands kleding, met 30 miljoen gebruikers. Eind 2019 haalde het bedrijf 128 miljoen euro aan financiering op, waarmee de waardering uitkwam op 1 miljard euro.
Vinted en United Wardrobe hebben veel overeenkomsten
Het eerste contact tussen United Wardrobe en Vinted, dat in 2019 in Nederland startte, dateert van twee jaar geleden. Thijs Verheul en Thomas Plantenga spraken toen af om iets te drinken in Utrecht.
"Er was meteen een supergoede klik", zegt Verheul tegen Sprout. "Daarna bleven we een beetje beetje appen, bellen, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat we heel veel overeenkomsten hebben: we werken met dezelfde mensen, we hebben dezelfde visie op duurzaamheid, we scheiden beiden ons bedrijfsafval en hebben zelfs allebei een pingpongtafel op kantoor."
Plantenga is onder de indruk van de snelheid waarmee United Wardrobe opereert. "Het ging aan me knagen, weet je. En ik dacht: waarom zijn we elkaar aan het beconcurreren?", zegt hij tegen Business Insider.
Plantenga doet eerder dit jaar een overnamevoorstel en de oprichters van United Wardrobe gaan akkoord. Niet uit financiële noodzaak, zeggen ze tegen Sprout. United Wardrobe is winstgevend. Maar door de krachten te bundelen, kunnen ze meer bereiken.
United Wardrobe verdwijnt, maar het team blijft semi-onafhankelijk
Vanaf deze week worden de twee platformen geleidelijk aan geïntegreerd en worden United Wardrobe-leden uitgenodigd hun accounts over te zetten naar Vinted.
Het dertig koppen tellende team van United Wardrobe gaat aan de slag voor Vinted, iets waar Plantenga blij mee is. "Het is lastig goede mensen te vinden. Naarmate je harder groeit, heb je meer mensen nodig. Met hen kunnen we de expansie versnellen", zegt hij tegen Emerce.
Wel krijgt het team een semi-onafhankelijke rol binnen Vinted. "Binnen de grote kaders van ons bedrijf krijgen zij de vrijheid om onafhankelijk te blijven opereren", aldus Plantenga. "Het is voor het eerst dat een team zo vrij mag zijn en suggesties aan ons kan doen.”
Twee United Wardrobe-oprichters gaan voor Vinted aan de slag, Thijs Slijkhuis en Sjuul Berden. De derde, Thijs Verheul, zwaait na 31 januari af. Hij wil een nieuw bedrijf oprichten.