Sociale media zijn in je professionele bestaan onmisbaar, maar gebruik ze zorgvuldig, anders kunnen ze een averechts effect hebben. Hier een paar tips. 

Veel professionals realiseren zich nog altijd niet dat je voor je werk op een heel specifieke manier gebruik maakt van sociale media. Dat schrijft Ed Zitron op inc.com. Vrienden en familie, de traditionele doelgroep van je activiteiten op sociale media, zijn een ander publiek dan klanten of toekomstige werkgevers. Zitron maakte een rijtje van vijf fouten die veel professionals maken op sociale netwerken.

1. Te veel marketing op je LinkedIn-profiel

Nederlanders zijn vaak bescheiden op hun CV, maar schiet niet door naar de andere kant. Noem jezelf geen ‘expert’ of ’topman’ op je LinkedIn-profiel. Daar geldt het ‘show, don’t tell’-principe: laat zien waar je mee bezig bent, dan kunnen mensen zich daar zelf een oordeel over vormen.

2. Je vrienden en familie voor je karretje spannen

Leuk om via Facebook te delen waar je mee bezig bent op je werk, maar vermoei je Facebookvrienden niet met verkapte reclame voor je werkgever of je opdrachtgevers. Stuur niet voortdurend uitnodigingen om werkgerelateerde pagina’s te lijken: dat gaat snel vermoeien.

3. Je Twitteraccount is saai, omdat je het alleen voor je werk gebruikt.

Twitter is een geweldige manier om je werk en je branche te promoten, maar als je alleen maar zakelijke dingen post wordt het wel een erg saaie boel. Probeer je volgers ook eens te verrassen met iets dat niet over je baan gaat, anders ben je ze snel kwijt.

4. Je bent niet geïnteresseerd in anderen

Twitter alleen maar als een soort adresboek gebruiken is weinig elegant. Volg mensen een tijdje actief op Twitter voordat je contact met ze opneemt om een idee te pitchen of hun hulp in te roepen. De kans is groter dat je een echt zinnig contact op gang kunt brengen, en zo voorkom je dat je tweet onbeantwoord blijft.

5. Je wilt te graag

Doe niet te gewichtig op Twitter. Strooien met managementjargon en quasibelangrijke boodschappen geeft geen goede indruk. Post niet alleen dingen omdat ze 'cool' zijn, maar gebruik Twitter om een betekenisvol gesprek met mensen aan te gaan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl