Niets is zeker, voordat het zeker is bij de perikelen rond het Zweedse
automerk Saab. Twee Chinese bedrijven willen Saab kopen, maar het venijn zit
zoals zo vaak in de details.

Vrijdag 28 oktober bleek dat dat de Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman 100
miljoen euro bieden
voor Saab Automobile en Saab Great Britain.

Deze twee dochterbedrijven zijn onderdeel van de overkoepelende holding
Swedish Automobile nv, het voormalige Spyker Cars.

Met deze holding kocht de Nederlandse zakenman Victor Muller in februari 2010
het noodlijdende Saab voor 54 miljoen euro.

Verlies op Saab
Muller gaf vrijdag in een toelichting
op het Chinese bod aan dat er na de overname voor 54 miljoen euro in 2010
nog voor zo’n 120 miljoen euro is geïnvesteerd in Saab, zodat bij verkoop
uiteindelijk sprake is van een verlies van ruim 70 miljoen euro.

In de holding Swedish Automobile zit ook het luxe-automerk Spyker. Dat staat
op de nominatie om voor 32 miljoen euro verkocht te worden aan de
Amerikaanse investeerder North Street Capital. De opbrengst is bestemd voor
de aflossing van een lening van Mullers persoonlijke investeringsvehikel
Tenaci.

Lege holding
Vraag is wat er verder gebeurt met holdingsbedrijf Swedish Automobile. De
Chinezen halen, als de verkoop slaagt, de Zweedse en Britse Saab-bedrijven
uit de holding. Maar daar zitten ook nog een hoop schulden in.

Per eind
juni dit jaar
had holdingbedrijf Swedish Automobile voor 771 miljoen
euro aan kortkopende schulden uitstaan en 641 miljoen euro aan langlopende
schulden. De kortlopende schulden hebben vooral te maken met de lopende
financiering van de Saab-bedrijven.

Vraag is echter of ook alle langer lopende schulden mee gaan naar de Chinezen.
Daar zitten onder meer leningen bij van de Europese Investeringsbank,
uitgestelde betalingen van de voormalige Saab-eigenaar General Motors en een
lening aan Mullers persoonlijke investeringsvehikel Tenaci.

Zakensite E24, een zustersite
van Z24, meldde vrijdag dat onder meer de Zweedse overheid, de Europese
Investeringsbank en General Motors moeten instemmen met het Chinese bod, om
de deal door te laten gaan. Deze partijen zullen zeker willen stellen dat de
Chinezen zich garant stellen voor verstrekte kredieten.

Verlies Muller
Zonder nadere specificaties over eventuele schulden die achterblijven in de
holding Swedish Automobile, is het lastig de waarde van dit beursgenoteerde
bedrijf te bepalen.

Het aandeel
Swedish Automobile schommelde vrijdag heftig op de Amsterdamse beurs, met
uitslagen tussen de 1,02 euro en 0,64 euro. Bij de overname van Saab in
februari 2010 lag de koers boven de drie euro.

Voor topman Muller zelf is het Saab-avontuur geen financieel succes, zo erkende
hij vrijdag
.

Volgens de meest recente melding
bij toezichthouder AFM bezat Muller per 7 oktober 2011 bijna zeven miljoen
aandelen Swedish Automobile. Die zijn tegen de koers van circa 0,70 euro
vrijdagmiddag zo'n 5,9 miljoen euro waard.

Afgelopen maart, toen de koers van Swedish Automobile nog boven de vier euro
noteerde, had Muller een aandelenpakket ter waarde van 29 miljoen euro.

Lees ook:

Saab komt in Chinese handen

Swedish Automobile zakt weg

'Swedish Automobile verliest flink op Saab'

Saab-importeur: toekomst Saab veilig gesteld

Victor Muller blij met overname

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl