Muller moest in de rechtszaal verschijnen om verantwoording af te leggen over de faillissementsboedel van het Zweedse automerk. Hij zei dat daaraan in ieder geval een claim aan het adres van Lofalk als bezitting zou moeten worden toegevoegd, aldus een verklaring die Swedish Automobile maandag uitgaf.
Volgens Muller, die onder ede getuigde, moet Lofalk de beloning terugbetalen die hij voor zijn diensten als bewindvoerder heeft ontvangen. Daarnaast betreft de claim de schade die Lofalk volgens de topman van Swedish Automobile bij de Zweedse autofabrikant zou hebben aangericht.
Zeer kritisch
Lofalk zelf liet zich woensdag in een interview met zakenkrant Dagens Industri zeer kritisch uit over Muller. Hij zei dat die bleef aansturen op een verkoop van Saab aan de Chinese bedrijven Youngman en Pang Da, terwijl hij allang wist dat voormalig moederbedrijf General Motors daarmee niet akkoord zou gaan.
De curator vindt dat Muller onjuiste informatie heeft verstrekt. Ook betaalde Youngman als overgebleven investeerder volgens hem altijd te weinig en te laat. Als de rechter het met Lofalk eens is en vindt dat Muller de wet heeft overtreden, dan kan de Nederlandse ondernemer daarvoor worden gestraft.
Grote bedrijfsschuld
Saab heeft een bedrijfsschuld van circa 1,4 miljard euro, volgens experts de grootste in de Zweedse geschiedenis. Zelfs als alle beschikbare middelen van het automerk worden verkocht, blijft een gat van ruim 1 miljard euro over. Toch willen Youngman, het Indiase Mahindra en enkele andere partijen een doorstart maken met Saab. Hun vorige week ingediende eindbiedingen worden maandag echter niet behandeld.
Ook andere ex-bestuurders van Saab komen maandag voor de rechtbank voor de afwikkeling van het faillissement. Onder hen zijn voormalig hoofd techniek Mats Fägerhag en voormalig financieel directeur Rob Schuyt. Fägerhag werkt nu bij vrachtwagenconcern Volvo.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl