Deeltaxidienst ViaVan en Shell gaan in Amsterdam samenwerken om een elektrische deeltaxidienst neer te zetten, zo maakten beide bedrijven donderdag bekend. Daarin moeten de “slimme” planningsalgoritmen van het bedrijf en de laadoplossingen van Shell samenkomen om zo optimaal mogelijk ritten samen te stellen.
ViaVan is een project van de Amerikaanse deelautodienst Via en de Europese autofabrikant Mercedes-Benz. De deeltaxi-aanbieder bestaat sinds 2012 en opereert in een aantal Amerikaanse steden, Londen, Berlijn én Amsterdam. Door de samenwerking met Shell wil ViaVan zo snel mogelijk een goede elektrische aanbieder worden.
Eletrische ambitie maakt van Amsterdam een logische keuze
Met de bestaande dienst in Amsterdam probeert ViaVan al de CO2-emissies van het vervoer in de stad te verlagen, zo legt CEO Chris Snyder van ViaVan uit in een gesprek met Business Insider. Doordat meerdere personen een rit delen via een zo optimaal mogelijke route wordt er zo min mogelijk uitgestoten. Dat is dus anders bij taxidiensten zoals Uber, waar je in principe individueel een rit boekt.
Het uitbreiden van de dienst met een elektrische oplossing lijkt dan logisch, zeker omdat ViaVan ook in Berlijn al met elektrische deeltaxi’s rijdt. Daar is inmiddels ongeveer de helft van de vloot van 160 taxi’s elektrisch, vertelt Snyder.
Steeds meer steden in Europa kiezen voor het terugdringen van CO2-emissies, maar de gemeente Amsterdam is daar in het bijzonder ambitieus in. “De gemeente heeft duidelijk gesteld dat de stadslogistiek zero emission moet zijn in 2025″, aldus Snyder. Daarmee is er direct een duidelijke markt voor elektrisch vervoer in Amsterdam.
Grote speler als Shell kan transitie naar emissievrij versnellen
Emissievrij rijden staat of valt bij een aanbod van voldoende laadstations. Daarom gaat ViaVan voor dit project een partnerschap aan met Shell dat die capaciteit kan aanbieden. Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, maar juist Shell is volgens Snyder een goede aanvulling bij de aanpak van ViaVan.
"We hebben een gedeelde visie over de toekomst." Een toekomst waarin moet worden nagedacht over allerlei vormen van duurzamer vervoer, niet alleen "elektrisch rijden".
De samenwerking wil Snyder niet direct uitdrukken in geld. Het gaat volgens hem om een uitwisseling, waarbij beide bedrijven samenwerken in research & development voor dit nieuwe project. "We proberen niet met aantallen dollars te scoren in het nieuws", zegt hij.
Om een duurzame toekomst voor vervoer te laten slagen is het volgens Snyder belangrijk dat grote spelers samenwerken aan oplossingen. Daarom is de keuze voor Shell niet alleen een logische, maar ook een "noodzakelijke" stap.
In elke stad waar ViaVan aanwezig is, is er een andere aanpak nodig. Zo is in Amsterdam het gemeentelijk vervoersbedrijf, de GVB, heel sterk, aldus Snyder.
In andere steden kan ViaVan de gaten vullen die het openbaar vervoer laat liggen en werken ze daarom samen met die organisaties. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het Engelse Milton Keynes, waar ViaVan met de plaatselijke vervoerder samenwerkt om het vervoer voor de reizigers verder te optimaliseren.
Dat is in Nederland dus niet het geval; hier staat het project los van het gemeentelijk vervoer. Maar de visie van ViaVan blijft wel het samenwerken mét de stad.
Die opstelling maakt het aanbod van ViaVan volgens hem ook anders dan bijvoorbeeld de deeltaxi's van Uber, UberPool. "Een logische vergelijking", zegt hij wel "maar dat is een totaal ander soort project. Wij willen juist met steden samenwerken om betere oplossingen voor openbaar vervoer te bieden."
Elektrisch is een keuze voor de toekomst
De beslissing om in Amsterdam de volgende stap te zetten en het aanbod te vergroenen is niet alleen ingegeven door de visie van de gemeenteraad. Ook de progressieve opstelling van de Amsterdammers zelf maakt de stad de ideale plaats voor de proef van Shell en ViaVan.
In de app van ViaVan krijgen reizigers de mogelijkheid om specifiek voor een elektrische taxi te kiezen. Snyder heeft er het volste vertrouwen in dat daar vraag naar is in Amsterdam. "Kiezen voor elektrisch rijden is duidelijk de toekomst."
Hoeveel elektrische wagens gaan er nu in Amsterdam daadwerkelijk de weg op? "Een handjevol", zegt Snyder. Dat lijken geen indrukwekkende aantallen, maar het is de ambitie van ViaVan dat snel uit te breiden als het vervoer een succes blijkt. "We voeren het aantal elektrische auto's steeds verder op en hopen dan zo snel mogelijk op 100 procent elektrisch te zitten."
De wagens moeten beschikbaar zijn heel "groot Amsterdam", dus ook de stadsdelen buiten de ring.