- De Rode Zee oversteken is voor vrachtschepen fors duurder geworden door de aanvallen van de Jemenitische Houthi-rebellen.
- De oorlogsverzekeringspremie voor deze belangrijke vaarroute is vijf tot tien keer over de kop gegaan, schat een Franse verzekeringsgroep.
- Veel rederijen laten hun schepen een omweg maken via zuidelijk Afrika, maar dit duurt langer en leidt daarom tot hogere brandstof- en arbeidskosten.
- Lees ook: Olie en gas kunnen 40% duurder worden, als de onrust in het Midden-Oosten verder toeneemt, waarschuwt bankenclub
De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op.
Vrachtschepen die door de Rode Zee willen varen, moeten hun verzekeringsmaatschappijen daar eerst van op de hoogte stellen. De verzekeraars kunnen dan zowel het schip als de reis beoordelen en een extra oorlogspremie bovenop de normale dekking vragen.
Volgens verschillende anonieme bronnen in de scheepvaartwereld, geciteerd door persbureau AFP, bedraagt de huidige premie voor oorlogsrisico’s tussen de 0,6 en 1,0 procent van de waarde van het schip. Dat kan neerkomen op een aanzienlijk bedrag aangezien sommige schepen meer dan 100 miljoen euro waard zijn.
De Franse verzekeringsgroep Ascoma International schat dat de oorlogsverzekeringspremie vijf tot tien keer zo hoog is geworden voor schepen die de Rode Zee oversteken.
Rederijen laten schepen omvaren via Afrika
Door militaire interventie van de VS en het Verenigd Koninkrijk zijn sommige Houthi-aanvallen verijdeld, maar ze zijn niet helemaal gestopt. De Amerikaanse president Joe Biden heeft zelfs gezegd dat de aanvallen de Houthi's er waarschijnlijk niet volledig van zullen weerhouden om schepen te bestoken met raketten en drones.
Veel rederijen laten hun schepen wegens de Houthi's een omweg maken via zuidelijk Afrika. Dit duurt tien tot vijftien dagen langer dan de route via de Rode Zee, soms zelfs twintig dagen langer voor langzame schepen.
Reders die dit doen, hoeven dan geen tol te betalen in de Rode Zee maar krijgen wel te maken met hogere brandstof- en arbeidskosten voor de langere reis.
Dat betekent dat producten uit Azië er langer over doen om in het Westen te worden afgeleverd, waardoor de wereldwijde toeleveringsketen wordt verstoord en prijzen mogelijk stijgen.
Normaliter passeert ongeveer 12 procent van de wereldwijd verscheepte goederen door het Suezkanaal, volgens een schatting van het US Naval Institute.