Wat deed je tien jaar geleden als je een halfuur in de trein moest zitten? Of als Matthijs van Nieuwkerk een saai onderwerp aansneed bij DWDD of je afspraak te laat kwam opdagen in de kroeg? Het antwoord is waarschijnlijk: je kapot vervelen.
Gelukkig heb je tegenwoordig altijd een overdaad aan entertainment in je broekzak zitten: even Facebooken, Instagram checken of een potje Candy Crush spelen. Zonde, zeggen wetenschappers. Want wat als die pure verveling het startpunt is voor meer creativiteit?
Dat claimen onderzoeken van University of Central Lancashire en University of Southampton. In één onderzoek werd aan een testgroep gevraagd om een saaie taak uit te voeren: het overtikken van nummers uit een telefoonboek. Vervolgens moesten ze nieuwe oplossingen bedenken voor plastic bekertjes. Wat blijkt? De verveelde groep kwam met meer ideeën dan de controlegroep en ze waren ook nog eens creatiever, zo vertelt een van de onderzoekers aan Wired.
In de tweede studie moest een groep mensen associaties noemen bij een bepaald woord. De deelnemers die eerst naar een saaie screensaver moesten kijken, kwamen met meer antwoorden.
Rust en verveling stimuleren creativiteit
Het is een onderwerp waar ook de Amerikaanse adviseur Alex Pang zich al langer mee bezighoudt. In zijn boek Rust in Uitvoering voert Pang campagne voor, jawel, meer rust. Business Insider sprak eerder met Pang: “Zo’n rustmoment zorgt voor twee dingen: je laadt mentale en fysieke batterijen op, maar in dezelfde tijd zorgt deze rust ervoor dat je in je onderbewuste ideeën bedenkt.”
Volgens Pang is dit dan ook de reden dat mensen als Charles Darwin zo succesvol waren, omdat ze de tijd namen om af en toe niets te doen. Verveling zorgt volgens de onderzoekers misschien juist wel voor creativiteit, omdat je brein verlangt naar wat actie. Je gaat al snel dagdromen of komt met de wildste ideeën.
Creatieve oplossingen
Verveling voelt naar, we zijn het niet meer gewend en dus doen we er alles aan om het uit de weg te gaan. Met onze smartphone.
De bovengenoemde Britse onderzoekers stellen dat doelloos scrollen op je telefoon te vergelijken is met het eten van junk food. Het stilt even je trek, maar uiteindelijk draagt het niet echt bij aan diepgang of een voldaan gevoel.
Wat wél te doen? De verveling in al zijn hevigheid omarmen en er niet voor vluchten. Wanneer je je verveelt ben je volgens de onderzoekers eerder geneigd om over belangrijkere zaken na te denken. Het is niet voor niets dat veel mensen stellen, dat ze de beste ideeën hebben onder de douche of in de auto - het moment dat je (als het goed is) geen telefoon in de buurt hebt.
Kom maar op met die saaie vrijdagmiddagmeeting van je werk.