- Twee Utrechtse twintigers wisten al 110.000 euro aan claims bij de NS uit te zetten vanwege vergoedingen voor vertraagde treinritjes.
- Michael Hilhorst en Daan Ykema startten Trein-vertraging.nl, waarmee ze al voor 10.000 vertraagde reizigers uitzochten of zij recht hebben op een vergoeding.
- Nu willen de twee hun dienst uitbreiden naar de zakelijke markt. “Het kan bedrijven een meevaller opleveren.”
- Lees ook: Haat je reizen naar je werk? Het zou goed kunnen zijn voor je geestelijke gezondheid, beweren wetenschappers
110.000 euro. Zoveel geld stellen Utrechters Michael Hilhorst en Daan Ykema al van de NS te hebben teruggevraagd, omdat particulieren een vertraagde treinreis hadden.
De twintigers lanceerden dit jaar Trein-vertraging.nl, een online platform waaraan mensen hun ov-chipkaart kunnen koppelen, zodat de reisgeschiedenis zichtbaar wordt. De software ziet dan direct of een ritje vertraagd is of niet. Zit er een vertraging tussen die fors genoeg is voor een vergoeding, dan vraagt het bedrijf dat automatisch aan bij de NS. Al 10.000 Nederlanders hebben dat volgens het prille bedrijf gedaan.
Gek is dat niet, want vertragingen, die zijn er veel in ons land, zo blijkt. Vorig jaar was er in Nederland zelfs sprake van opgeteld tweeënhalf jaar aan vertragingen, meldde dagblad NRC.
Liefst 20 miljoen euro aan niet-geclaimd geld blijft er jaarlijks aan de strijkstok hangen bij de NS, zegt Hilhorst tegen Business Insider Nederland. “Ons doel is om dat terug te brengen naar de rechtmatige eigenaren.”
Als je een vertraging hebt, kun je die toch gewoon zelf bij de NS indienen?
"Dat wordt alleen erg moeilijk gemaakt. Je moet het precies bijhouden en vervolgens een formulier invullen. Je moet dus kunnen zeggen: ik heb op 12 maart om 1 uur 's middags vertraging gehad op dit traject. Dat moet je noteren en achteraf indienen bij de NS. Het is administratief werk en vervelend om bij te houden. Wij maken dat makkelijker, door vertragingen direct aan de reishistorie van een gebruiker te koppelen."
Om te weten op welke trajecten er op een dag vertragingen zijn, gebruiken de twee publieke data van de NS, vertelt Hilhorst. "De data van de reizigers krijgen we als ze hun ov-chipkaart koppelen, of als als ze handmatig hun reishistorie uploaden."
Hoe kwamen jullie eigenlijk op dit idee?
"Daan en ik zijn al lang vrienden, sinds de middelbare school. We wilden altijd al samen iets opzetten en zijn daar tijdens onze studie informatiekunde in Utrecht eens goed over na gaan denken. Omdat we vaak moesten reizen, merkten we dat er aardig wat problemen waren met vertragingen op het spoor. Veel studenten reizen met de trein. Via-via kwamen we erachter dat je geld terug kunt vragen bij de NS. Wij wisten dat helemaal niet en dachten: waarom wordt het zo moeilijk gemaakt om je geld terug te krijgen?"
Hoe verdienen jullie hier geld aan? Ik neem aan dat je als gebruiker een bepaalde vergoeding betaalt over je geclaimde bedrag?
"Nee, het is volledig gratis voor normale treinreizigers. Je krijgt dus alles terug. We bieden ook een zakelijke dienstverlening voor bedrijven die een grote hoeveelheid zakelijke ov-chipkaarten hebben. Dan reizen er bijvoorbeeld driehonderd medewerkers met zo'n ov-kaart. Aan deze bedrijven vragen we een success fee van 20 procent van het totaalbedrag. Dat is no cure, no pay."
Toch hebben de twee nog geen enkele betalende klant, zegt Hilhorst desgevraagd. Er komt dus geen geld binnen, al denkt de ondernemer dat dit spoedig zal gebeuren. "We verwachten binnen een paar weken de eerste bedrijven aangesloten te hebben. De gesprekken lopen nog en we zitten in de contractfase. Onze dienst gaat bedrijven niet cashflowpositief maken, maar het kan ze wel een meevaller opleveren."
De NS zal wel niet al te blij zijn met jullie bedrijf.
"Dit is niet leuk voor de NS, maar we brengen wel geld terug naar de rechtmatige eigenaar. Los van het geld dat de NS moet betalen aan de claims, moet het investeren in operationele werkkracht om al die claims te verwerken. We hebben nog geen officiële reactie van ze ontvangen, maar laatst hoorden we van iemand uit de organisatie dat hij het een supermooi product vond."
Hilhorst stelt ook al over de grens te kijken. "We willen internationale treinreizen erbij pakken. Er is een nieuwe, Europese verordening die het makkelijker maakt om in andere EU-landen claims in te dienen bij een vertraging. We willen kijken hoe we daarop in kunnen spelen. Eind dit jaar hopen we een Duitse dienst te lanceren, want er zijn veel vertragingen op het Duitse spoor. Ik reisde onlangs nog naar Duitsland voor Oranje en had een uur vertraging."