Een nieuwe financieel directeur voor Heineken betekent mogelijk frisse nieuwe ideeën die nodig zijn om de cultuur binnen het bedrijf iets te veranderen.

Dat stelde ING woensdag in een rapport over de bierbrouwer.

Heineken meldde dinsdag dat het de Française Laurence Debroux wil benoemen als financieel directeur. Bij instemming van de aandeelhouders op 23 april zal ze de huidige financieel directeur René Hooft Graafland een dag later vervangen. Volgens ING heeft Debroux haar strepen verdiend tijdens haar eerdere functies als financieel verantwoordelijke bij JCDeaux en Sanofi.

Haar voornaamste taak bij Heineken wordt volgens de bank het dichten van het gat met branchegenoot AB InBev. Daarom moet ze er scherp op toezien dat marges verbeteren. Vanuit de markt zou die verbetering ‘slechts’ worden gezien als een eerste stap om de kloof consequent te sluiten.

Heineken krijgt nieuwe financiële directeur

Haar achtergrond bij JCDecaux, het reclamebedrijf dat in Nederland onder meer zorgt voor de advertenties in bushokjes en bij tramhaltes, kan volgens ING helpen bij het uitbouwen van het merk Heineken. De benoeming van Debroux kan rekenen op instemming van analisten van de bank, gelet op de timing en de verwachte geleidelijke overgang.

De bank handhaafde het hold-advies voor het aandeel met een ongewijzigd koersdoel van 19 euro. Het aandeel Heineken stond woensdag 09.50 uur 1,5 procent hoger op 59,86 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl