De Indiase condoommaker TTK, voorheen partner van Durex, wil binnen twee maar één miljard condooms exporteren. Nu zijn dat er nog maar 300 miljoen.

TTK zoekt nieuwe markten nu een joint-venture met Durex, dat in handen van het Britse Reckitt Benckiser, eind vorig jaar tot een einde kwam.

TTK maakt sinds 1950 condooms en heeft drie gigantische fabrieken in Zuid-India, waar genoeg capaciteit is om er twee miljard condooms per jaar te maken. Wereldwijd worden er zo’n 15 miljard condooms per jaar verkocht.

Tot voor kort maakte TKK in India de merken Durex en Kohinoor, maar het bedrijf kreeg een dispuut met Reckitt Benckiser, sinds 1910 eigenaar van Durex.

TTK werd uitgekocht voor omgerekend ruim 21 miljoen euro en startte daarna een eigen merk, Skore. Dat heeft nu een marktaandeel van 7 procent op de zeer aantrekkelijke Indiase condoommarkt, tegen 47 procent toen het nog Durex en Kohinoor maakte.

De Indiase markt is jaarlijks goed voor 1,8 miljard stuks, maar groeit snel. Naast Skore, Durex en Kohinoor vechten ook nog merken als Manforce en Kama Sutra om de hegemonie.

TTK kijkt echter nu verder dan de thuismarkt, schrijft persbureau Bloomberg. Rusland, het Verenigd Koninkrijk, Australië en het Midden-Oosten zijn nu de belangrijkste doelwitten voor het exportoffensief.

Wellicht krijgt Durex nog spijt van het verbreken van de joint-venture nu het een concurrent uit een lage-lonenland erbij heeft. Maar de vraag is wel of de zakken van TTK diep genoeg zijn om in korte tijd een nieuw merk te bouwen.

Een imago van volledige betrouwbaarheid is nu eenmaal een essentiële voorwaarde voor succes op de condoommarkt.

Lees ook:

De 11 beste ideeën om condooms te verbeteren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl