Laadpalenbedrijf Fastned heeft de komende jaren 40 miljoen euro per jaar aan extern kapitaal nodig. Het gaat in ieder geval om meer dan 160 miljoen euro. Aandeelhouders van Fastned, dat de komende maanden een notering aan de Amsterdamse beurs krijgt, zien hierdoor hun belang verwateren.

Dat schrijft het Financieele Dagblad (FD) op basis van een vertrouwelijke analistenrapport van ING. De bank is door Fastned ingehuurd om het bedrijf naar de beurs te brengen.

De analisten baseren zich op informatie van Fastned en eigen inschattingen. Fastned heeft het nieuwe kapitaal nodig om verliezen op te vangen en de hoge kosten van zijn Europese expansie te dekken. Het bedrijf wil duizend snellaadstations in Europa uitbaten en zit momenteel op 92, waarvan 80 in Nederland.

Het benodigde kapitaal is een veelvoud van het geld dat het jonge bedrijf tot dusver heeft opgehaald, zo merkt de krant op. Het bedrijf leunde tot nu toe vooral op particuliere beleggers, die de afgelopen jaren voor meer dan 40 miljoen euro obligaties hebben gekocht.

Winstgevendheid

De kenners van ING voorzien verder dat de brutowinst voor rente en afschrijvingen van Fasted in 2021 positief zal zijn. De vrije kasstroom is waarschijnlijk in 2025 positief. ING rekent voor Fastned op een omzet van meer dan 68 miljoen euro in 2023, maar dat is ook afhankelijk van de snelheid waarmee automobilisten overstappen op elektrisch rijden en de variatie van modellen van elektrische auto’s.

ING dicht Fastned en waarde tussen €250 miljoen en €330 miljoen toe en gaat ervan uit dat Fastned een voorsprong heeft op de concurrentie en deze ook behoudt. Het FD wijst er echter op dat die concurrentie niet stilzit. Bedrijven als Shell, Nuon en joint venture Ionity zijn ook de markt van snelladers aan het betreden.

LEES OOK: Snellaadbedrijf Fastned leed vorig €6,3 miljoen verlies op omzet van €1,6 miljoen: nu wil het naar de beurs om geld op te halen voor groei