Verlichtingsbedrijf Signify heeft in de afgelopen drie maanden minder lampen verkocht, maar wel meer winst weten te maken. De voormalige lampentak van Philips had vooral last van zwakke vraag naar verlichting in China en ook de Europese professionele verlichtingsmarkt liet het afweten.

Tegelijkertijd wist Signify wel de kosten met bijna 100 miljoen euro te drukken, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Zo zijn er sinds vorig jaar ruim 2.000 mensen ontslagen, waarvan een groot deel in Nederland. Een woordvoerder van Signify laat weten dat de ontslagronde voltooid is en dat er ook weer seizoensgebonden banen bij kunnen komen.

Krimp van omzet bij verlichtingsbedrijf Signify

De verkoopcijfers van Signify laten al kwartalen op rij krimp zien, hoewel het tempo daarvan langzaam afneemt. De omzet daalde in de afgelopen drie maanden met bijna 7 procent, maar zonder de Chinese en de Europese professionele markt meegerekend komt de daling op 1,3 procent uit.

De winst bedroeg afgelopen kwartaal 108 miljoen euro, tegen 83 miljoen euro in het derde kwartaal van 2023. Signify handhaafde daarnaast de verwachting voor de winstmarge dit jaar. Het aandeel steeg vrijdag ruim 7 procent op de Amsterdamse beurs.

Vooral de tak waar Signify traditionele verlichtingsvormen zoals gloeilampen maakt, kromp flink. In de afgelopen drie maanden daalde de omzet daar met bijna 30 procent. Hoewel Signify die tak bewust wil afbouwen en wil focussen op duurzamere verlichtingsvormen, daalde de omzet vooral hard door het EU-verbod op TL-verlichting. Tegelijkertijd zag Signify wel herstel in landbouwverlichting, daar leeft de vraag weer op.

Signify bereidt zich voor op hogere importheffingen VS, als Trump wint

 Verlichtingsbedrijf Signify vreest hoge importheffingen op lampen uit China als Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen wint. Dat meldde topman Eric Rondolat van de voormalige lampentak van Philips vrijdag aan de aandeelhouders. "We hebben een plan A, plan B en plan C, afhankelijk van waar de politiek heengaat."

Trump wil importheffingen van 60 procent op "goederen uit China" invoeren als hij opnieuw tot president verkozen wordt op 5 november. Voor Signify, dat een overgrote meerderheid van zijn producten in China maakt, zijn Amerikaanse importheffingen niet nieuw, maar die zijn tot nu toe nooit hoger geweest dan 25 procent. De Verenigde Staten zijn een belangrijke markt voor Signify. Hoewel het bedrijf geen afzonderlijke cijfers voor het land geeft, kwam bijna 40 procent van de omzet van het Amerikaanse continent vorig jaar.

"We bereiden ons voor en daarom kijken we nu naar andere lagekostenlanden zoals India en Indonesië", legt Rondolat uit. "Tegelijkertijd kijken we ook of we onze faciliteiten in Mexico kunnen specialiseren, zodat we daar sneller activiteiten naartoe kunnen verplaatsen als de heffingen omhoog gaan."

Signify heeft al ervaring met het verschuiven van de productie, dankzij de eerste termijn van Donald Trump als president van de Verenigde Staten. "Toen hebben we onze productievoetafdruk ook aangepast. We keken naar producten die dichter bij de Verenigde Staten of in de Verenigde Staten gemaakt konden worden, maar wel tegen een prijs die kan concurreren met de Chinese productieprijzen."

Ondanks de angst voor hogere importheffingen, is Signify niet van plan compleet uit China te vertrekken. "We geloven in de Chinese markt op de lange termijn, absoluut", benadrukt Rondolat. "We gaan nu gewoon door een moeilijke tijd heen."

LEES OOK: ASML verwacht meer druk van VS om verkoop chipmachines aan China te beperken