- Verlichtingsbedrijf Signify heeft in het slotkwartaal van 2024 een lagere omzet en operationele winst geboekt.
- Topman Eric Rondolat heeft zijn vertrek aangekondigd.
- Volgens een verklaring van Signify zijn Rondolat en de raad van commissarissen overeengekomen dat de tijd rijp is voor een leiderschapswissel.
- Lees ook: Consumenten weer wat negatiever over economie en het doen van grote aankopen
Topman Eric Rondolat van verlichtingsbedrijf Signify heeft vervroegd zijn vertrek aangekondigd. Rondolat, die de Franse en Italiaanse nationaliteit heeft, leidt de voormalige lampentak van Philips al sinds die in 2016 naar de beurs werd gebracht. Daarvoor was hij al bestuurder van de verlichtingsdivisie bij Philips.
De topman werd vorig jaar nog herbenoemd voor een termijn van vier jaar. Maar volgens een verklaring van Signify zijn Rondolat en de raad van commissarissen overeengekomen dat de tijd rijp is voor een leiderschapswissel. Hij stapt op na de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in april. De commissarissen gaan op zoek naar een opvolger.
Het aandeel Signify klom vrijdag met bijna 7 procent op de Amsterdamse beurs.
Focus op ledlampen en ‘slimme verlichting’ bij Signify
Onder Rondolat heeft het bedrijf zich sterk gericht op ledlampen en ‘slimme’ verlichting. Denk daarbij bijvoorbeeld aan slimme lantaarnpalen, die met allerlei sensoren geluid en trillingen kunnen meten. Die verlichting is duurzamer dan traditionele lampen en kan autoriteiten ook helpen met het beantwoorden van vragen als waar geluiddempende maatregelen nodig zijn.
De laatste tijd heeft Signify het wel moeilijker. Het bedrijf publiceerde vrijdag eveneens zijn jaarcijfers. Signify zag de verkopen vorig jaar met ruim 8 procent afnemen tot 6,1 miljard euro. Rondolat erkende in oktober al dat verlichting een van de eerste dingen is waarop bezuinigd wordt als het economisch minder gaat. "Verlichting is simpelweg het makkelijkst om te schrappen in een bouwproject."
Rondolat heeft zich echter ingespannen om de kosten te drukken. Daardoor is het bedrijf erin geslaagd de jaarwinst met meer dan de helft te verhogen tot 334 miljoen euro. "De resultaten van vandaag laten zien dat ons bedrijf blijft groeien. Ondanks tegenwind in China en in de professionele sector in Europa, hebben we in het vierde kwartaal verdere verbeteringen geboekt, met een bijzonder sterke prestatie van de consumentendivisie", verklaarde hij.
In het vierde kwartaal van 2024 kwam de omzet 4,6 procent lager uit op 1,7 miljard euro. Signify boekte wel aangepaste operationele winst voor amortisatie (ebita) van 205 miljoen euro, wat vier miljoen euro lager was dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
De nettowinst steeg in het slotkwartaal van afgelopen jaar wel naar 119 miljoen euro, tegen 59 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2023.