Wie bijvoorbeeld een laptop of auto aanschaft, krijgt vaak de mogelijkheid extra garantie bij te kopen. Vaak is dit zonde van het geld. Lees vooraf goed de voorwaarden voor je je portemonnee trekt.

We laten het geld eindelijk weer wat meer rollen in de winkel. Wie een duurdere uitgave doet, zoals een laptop, koelkast of auto, krijgt vaak de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders dit weleens heeft gedaan. Maar heeft dit eigenlijk wel zin? En waar moet je op letten als je zo’n verzekering overweegt?

De wet beschermt je al

Volgens het Burgerlijk Wetboek mag je ervan uit gaan dat een nieuw product langere tijd probleemloos functioneert; ook na afloop van de garantietermijn. Hoelang deze periode is, hangt onder andere af van het soort product, het merk, de prijs, de intensiteit van het gebruik en de beloften die in reclame-uitingen zijn gedaan. Uiteraard mag je van een duurder product meer verwachten, maar ook een merkloze of afgeprijsde wasmachine moet langer dan twee jaar meegaan.

Voldoet het product niet aan de verwachtingen die je ervan mocht hebben, dan moet de verkoper zorgen voor kosteloze reparatie of vervanging, binnen een redelijke termijn. Hij mag je niet doorverwijzen naar de fabrikant, want je hebt de koop niet gesloten met de fabrikant, maar met de winkelier.

Dubbele dekking

Overweeg je garantie bij te kopen, check dan eerst je inboedel- en reisverzekering. De kans is groot dat eventuele schade al via deze polissen is gedekt.

Faillissement

Gaat de winkel waar jij het product hebt gekocht failliet, dan loop je het risico dat je geen beroep meer kunt doen op de verlengde garantie. Of dit het geval is, hangt af van de vraag wie die garantie heeft afgegeven. Is deze afkomstig van een verzekeraar, dan kun je hier aankloppen, ook als de winkel failliet is.

Maar er zijn ook winkels die zelf instaan voor hun garantieverplichtingen. In dat geval is de verlengde garantie bij een faillissement waarschijnlijk niets meer waard. Van een curator heb je namelijk meestal weinig te verwachten, want hij richt zich vooral op de financiën. Is de fabrieksgarantie nog niet verstreken, dan kun je je nog wel melden bij de fabrikant.

Garantie heeft een prijs

Voor verlengde garantie ben je al snel enkele tientjes tot zelfs enkele honderden euro’s kwijt. Bij sommige verzekeringen worden daarnaast nog extra administratiekosten in rekening gebracht als je een aanspraak doet op dekking. Ook geldt soms een eigen risico.

Maak voor jezelf de afweging of deze kosten opwegen tegen het eventuele gemak dat zo’n verzekering. Bedenk ook dat verzekeringen doorgaans alleen bedoeld zijn om kosten te dekken die je niet zelf kunt dragen. Of hiervan sprake is bij een kapotte koelkast, is de vraag.

Mankement komt niet vaak voor

Bedenk bij je kosten-batenanalyse ook dat de meeste gebreken in het eerste halfjaar na de aankoop aan het licht komen. In die periode sta je als consument ook het sterkst, omdat de winkelier dan moet bewijzen dat het mankement door verkeerd gebruik is ontstaan. Hierna ligt de bewijslast bij jou.

Uitsluitingen

Beschadiging door verkeerd gebruik van het product – in strijd met de gebruiksaanwijzing – is uiteraard altijd uitgesloten van dekking. Ook vervalt de dekking doorgaans als je niet-originele onderdelen hebt laten inbouwen. Verder kunnen de uitsluitingen per polis behoorlijk verschillen. Losse accessoires en accu’s zijn veelal niet meeverzekerd. Dit geldt soms ook voor schade aan licht breekbare onderdelen, zoals glas. Ook krassen, deuken en beschadigingen die de functionaliteit van het apparaat niet belemmeren zijn geregeld uitgesloten van dekking. Verder vis je vaak achter het net bij diefstal of verlies.

Sommige verzekeringen zijn gekoppeld aan het product en dus overdraagbaar als je het product doorverkoopt. Maar er bestaan ook polissen die op naam zijn gesteld. Wisselt het product van eigenaar, dan vervalt de dekking.

Auto’s

Ook veel autofabrikanten bieden inmiddels de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen. Kijk vooraf goed na welke reparaties wel en niet worden vergoed, om teleurstellingen te voorkomen.

Normale slijtage, van bijvoorbeeld banden en remblokken valt doorgaans buiten de dekking. Ook ruitschade wordt meestal niet vergoed. Ook geldt er vaak een limiet in het aantal kilometers: heb je bijvoorbeeld meer dan 100.000 kilometer gereden, dan vervalt de verlengde garantie.

Kleine lettertjes

Gelet op alle haken en ogen lijkt het verstandig geen verlengde garantie af te sluiten. Toch kunnen er redenen zijn om tóch op zo’n aanbod in te gaan. Extra garantie kan vervelende discussies met de winkelier voorkomen, bijvoorbeeld over de oorzaak van het mankement. Normaal gesproken verschuift de bewijslast na een halfjaar van de winkelier naar de consument: gaat een product na zes maanden kapot, dan moet jij bewijzen dat het product ondeugdelijk was en dat het mankement niet te wijten is aan verkeerd gebruik. Bij verlengde garantie ligt de bewijslast langer bij de winkelier.

Verder kan de verlengde garantie soms meer bieden dan waar je volgens de wet recht op hebt. Zo kun je soms recht hebben op een gratis nieuw product, als het apparaat na enkele jaren kapot gaat en niet meer te repareren is.

Maar zorg wel dat je de kleine lettertjes vooraf leest, zodat je vooraf precies weet waar je recht op hebt. En waarop niet.

Lees ook

Winkel failliet: wat kun je als klant?

Wifi-tracking: waarom Dixons en andere winkels je willen volgen via je smartphone

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl