USG boekte afgelopen kwartaal een verlies van 17,9 miljoen euro op de verkoop van diverse onderdelen. Zonder die effecten en andere eenmalige posten resteerde een nettowinst van 0,6 miljoen euro. De verkopen passen in de nieuwe strategie van het bedrijf, die jaarlijks voor minimaal 25 miljoen euro aan besparingen moet opleveren.
USG verkocht afgelopen kwartaal zijn onderdeel USG Energy en algemene uitzenders in Spanje, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Polen en Luxemburg. Het bedrijf wil zich voortaan richten op markten waar het een sterke positie heeft.
Marktomstandigheden
Het moederbedrijf van uitzendbureaus als Start People en Unique had in het eerste kwartaal opnieuw last van de moeilijke marktomstandigheden. De omzet daalde daardoor met bijna 65 miljoen euro tot 640,7 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebita) halveerde tot 9,4 miljoen euro. De brutowinstmarge zakte met 1,2 procentpunt tot 20,4 procent, onder meer doordat het eerste kwartaal minder werkdagen telde dan in 2012.
In het eerste kwartaal zakte de omzet van het onderdeel Specialist Staffing met 10 procent per werkdag. Bij General Staffing en Professionals liepen de opbrengsten met 5 procent terug. Bestuursvoorzitter Rob Zandbergen verwacht dat de uitzendmarkt in de tweede helft van dit jaar geleidelijk zal verbeteren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl