Non-food winkels zagen hun omzet in november met liefst 5 procent dalen, terwijl de online omzetten juist met 24 procent stegen. De trend laat zien waarom ketens als V&D, Manfield en Scapino eind vorig jaar instortten.

De Nederlandse economie is afgelopen jaar duidelijk aangetrokken en dat uitte zich tijdens Sinterklaas en Kerst in aantrekkende verkopen. Maar niet alle winkels profiteerden. Tegenvallende winkelverkopen in november en december effenden voor V&D zelfs het pad naar een faillissement.

Eén van de redenen dat traditionele winkelketens het moeilijk hebben, is dat ze onvoldoende weten in te spelen op de omslag richting online shoppen. Zo had V&D pas in 2008 een webwinkel. Die trend is ook goed te zien bij de vrijdag gepubliceerde detailhandelscijfers over november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Verkopen detailhandel november: drama voor non-food winkels

De omzet van de winkels in non-foodartikelen lag ruim 5 procent lager. Ook de omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen kromp licht. De online omzet groeide echter met 24 procent.

(klik voor vergroting)

Omzetontwikkeling-non-foodwinkels-november-2015-16-01-14

Aantal-bedrijven-detailhandel-16-01-14

Kledingwinkels leden ruim 11 procent omzetverlies. De daling is hier onder meer te wijten aan het zachte herfstweer, maar in welke mate kan op basis van deze cijfers volgens het CBS niet worden vastgesteld. In ieder geval vond winterkleding minder aftrek vanwege het aanzienlijk warmere weer dan in november 2014.

De winkels met huishoudelijke artikelen noteerden de grootste omzetdaling, van ruim 20 procent. Ook de drogisterijen leden voor het eerst in ruim een jaar omzetverlies. Daarentegen groeide de omzet van winkels in woninginrichtingsartikelen wel, namelijk met bijna 4 procent.

Lagere omzet mede door minder koopdagen november

De detailhandel heeft in november in totaal 2,2 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Die daling is deels te wijten aan een ongunstigere samenstelling van de koopdagen, aldus het CBS.

November had in 2015 een zaterdag minder en een maandag meer dan in 2014. Doorgaans wordt er op een zaterdag meer omgezet, waardoor de samenstelling van koopdagen in november een negatief effect heeft.

Het CBS merkte ook op dat sinds het eerste kwartaal van 2008 het aantal bedrijven dat vanuit een winkel verkoopt met ruim 11,5 procent is afgenomen naar ruim 63.000 ondernemingen. De daling was sterk bij de bedrijven in consumentenelektronica en drogisterijen. Ook sloten relatief veel schoenen- en kledingwinkels de deuren.

Het totaal aantal bedrijven in de detailhandel is echter met 15,4 procent toegenomen, tot bijna 113.000. Dat is bijna volledig toe te schrijven aan webwinkels, hun aantal nam sinds het eerste kwartaal van 2008 met bijna 300 procent toe tot 31.000.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl