Gezichtsbedrog: de luxe hagelslag van Albert Heijn lijkt goedkoper dan de premiumhagel van De Ruijter, maar is het niet.
De Ruijter had goed en wel extra pure hagelslag en andere ‘specials’ op de markt gebracht, of Albert Heijn kwam met zijn eigen ‘sjieke’ hagelslag. En zoals wel vaker heeft Albert Heijn gekozen voor een kleurstelling van het pak die dicht tegen die van het A-merk aanschuurt. In dit geval heel veel zwart vanwege de ‘sjieke’ uitstraling.
De doos van de ‘Belgische hagelslag’ van de Albert Heijn (1,99 euro) is fors groter dan het pak van De Ruijter (1,94). Het lijkt dus of je meer waar voor je geld krijgt als je Albert Heijns hageltjes koopt.
Maar wie de ‘kleine lettertjes’ in het schap leest, ziet dat de kiloprijs van de Albert Heijns luxe hagel bijna twee euro hoger is dan die van De Ruijter, 9,95 euro per kilo voor de AH Hagel, tegen De Ruijter Extra Puur of Romig Melk voor 8,08 euro de kilo. Het pak van de Belgische hagelslag is niet alleen groter, er zit ook nog minder in.
Pak met veel lucht
Maar huismerkproducten zijn toch altijd goedkoper dan het A-merk? De woordvoorder van Albert Heijn legt uit dat dat opgaat voor Euroshopper en het Albert Heijn Huismerk, waarbij het huismerk volgens haar wel van A-merk kwaliteit is.
Daarnaast heeft Albert Heijn ook producten met Puur & Eerlijk en het Excellent-logo. "Dat zijn producten met extra kwaliteit wat ingrediënten betreft, of producten die op een bepaalde manier zijn
geproduceerd." Dergelijke producten zijn niet per definitie goedkoper, maar volgens de woordvoerder is de Albert Heijn-klant zich daar goed bewust van.
De hagel van Belgische chocolade is gewoon beter dan de premium-hagel van De Ruijter? Zo ver gaat de woordvoerder niet. "We willen de consument keuze bieden."
Waarom is er gekozen voor een groter pak met minder inhoud? Wek je op die manier niet op zijn minst de indruk dat het Albert Heijn-product goedkoper is? De woordvoerder wil alleen kwijt dat het product door consumenten is getest en goedbevonden.
De Ruijter neemt het feit dat Albert Heijn ook luxe hagelslag in het schap heeft voor kennisgeving aan. "Als A-merk heb je nu eenmaal een voortrekkersrol. Wij zien het ook een beetje als bevestiging dat het
introduceren van premium hagelslag een goed idee was. Dat het segment er toe doet."
Is jou ook iets opgevallen in de supermarkt of een andere winkel waar je vraagtekens bij zet? Stuur een e-mail naar [email protected].
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl