Het bedrijf, bekend van merken als Knorr, Dove en Becel, wist in alle regio’s
volumegroei te realiseren. Dat blijkt donderdag uit de
tweedekwartaalcijfers. In het eerste kwartaal daalden de volumes nog.
Enthousiast ontvangen
Daarmee verslaat Unilever de verwachting onder analisten. "De meesten hadden
niet gedacht dat er dit kwartaal een terugkeer van de volumes zou komen",
aldus analist Richard Withagen van SNS Securities. "Unilever doet dat heel
sterk en in alle regio’s. Dit ziet er goed uit."
Op de beursvloer werd het nieuws van Unilever met enthousiasme ontvangen. In
het eerste halfuur van de handelsdag won het zwaarwegende aandeel 5,4
procent terwijl de AEX 1 procent klom.
Omzet stijgt
Unilever zag de omzet in het tweede kwartaal met 1 procent stijgen tot 10,46
miljard euro. De volumes groeiden met 2 procent. De onderliggende omzetgroei
– de verkopen exclusief effecten van wisselkoersen en aan- en verkopen van
onderdelen – kwam uit op 4,1 procent, beter dan verwacht door marktvorsers.
Naar eigen zeggen dankte Unilever de volumegroei aan een beter uitvoering,
meer innovatie en sginificant hogere uitgaven voor reclame en promotie.
"Daar heeft Unilever wat marges voor moeten inleveren. Maar dat is logisch",
aldus Withagen.
Winst
De operationele winst kwam uit op 1,32 miljard euro, 4 procent minder dan een
jaar eerder. De winst voor herstructureringskosten, desinvesteringen en
andere eenmalige posten daalde met 12 procent tot 997 miljoen euro. Deze
resultaten liggen in lijn met de verwachting.
"Hoewel de omstandigheden in veel markten lastig blijven, vind ik het
bemoedigend dat de volumegroei terug is in alle regio's en het merendeel van
onze landen en categoriën", aldus topman Paul Polman in het persbericht.Het
concern blijft zich richten op het verbeteren van de volumegroei, met behoud
van de marges en kasstroom. Unilever is van het geven van een concrete
financiële verwachting afgestapt.
Daling werkgelegenheid
Financieel topman Jim Lawrence zei tijdens een telefonische toelichting dat
Unilever rekening houdt met de verwachte verdere daling van de
werkgelegenheid. Dat heeft ook effect op wat consumenten uitgeven, aldus de
topman. "Ik denk dat het aan ons is om te presteren", aldus Lawrence op de
vraag of economisch herstel Unilevers resultaten op zal krikken.
Ook in West-Europa, waar consumenten door de recessie de producten van
Unilever eerst verruilden voor goedkopere (huismerk)artikelen, wist het
concern in het tweede kwartaal de volumes op te krikken. Dit ging ook
gepaard met een prijsdaling. Zogeheten opkomende markten in Azië en Afrika
deden het goed. Daar steeg de onderliggende omzetgroei met 8,8 procent,
zowel dankzij hogere volumes als hogere prijzen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl