Zakelijk in een volledig elektrische bestelbus rijden heeft nogal wat nadelen. Tenminste, zo wordt erover gedacht. Een hoog gewicht, een korte actieradius en een beperkte mogelijkheid om overal te kunnen (snel)laden, zijn veel gehoorde minpunten. Maar daar lijkt nu verandering in te komen, blijkt uit onderzoek van RouteLogic.

De onderzoekers van de bezorgroutesoftware zagen namelijk dat het aantal volledig elektrische bedrijfswagens vorig jaar bijna is verdubbeld naar 9.682 stuks. In 2022 waren dat er nog 4.942.

Bijna 10.000 elektrische bestelwagens is overigens nog peanuts is op het geheel van 68.902 nieuwe bestelwagens in 2023.

RouteLogic

De vraag is natuurlijk waarom er vaker gekozen wordt voor volledig elektrische bussen. Volgens het onderzoek komt het er vrij eenvoudig op neer dat de wagens tegenwoordig genoeg actieradius hebben om een overstap te verantwoorden.

Ook is de laadinfrastructuur in Nederland nu van een dusdanig niveau is dat de ondernemers hier nauwelijks nog een probleem in zien, zeker niet als ze er een slimme laadstrategie op loslaten. Het toenemende aantal Zero-Emissiezones speelt ook een rol.

In 2025 vervalt BPM-vrijstelling voor bestelwagens met verbrandingsmotor

Daarnaast zit er vanaf 2025 ook een kantelpunt aan te komen die de elektrische bestelbussen kostentechnisch interessanter maakt. Vanaf dan vervalt de BPM-vrijstelling voor de aanschaf van bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. Hierdoor kost de elektrische variant over de levensduur vrijwel evenveel.

Autofabrikant Stellantis speelt een sleutelrol in de acceptatie van de elektrische bestelbus. Het overkoepelende bedrijf van merken zoals Opel, Peugeot, Fiat en Citroën, lanceerde bedrijfswagens met een actieradius tot wel 430 kilometer. RouteLogic verwacht dan ook dat de markt voor elektrische bedrijfswagens de aankomende jaren verder zal blijven groeien.

LEES OOK: Hyundai komt met elektrische auto van ongeveer €20.000 in 2024: dit moet je weten