Steeds meer buitenlandse banken realiseren zich dat sociale media een schat aan informatie hebben over mensen die nuttig kunnen zijn bij het beoordelen van je kredietwaardigheid.
In de Verenigde Staten duiken er steeds meer startende financiële dienstverleners op die sociale media inzetten om informatie over hun klanten te verzamelen.
Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf Lenddo gebruikt gegevens van je gedrag op onder meer LinkedIn, Facebook en Twitter om een oordeel te vellen over de kredietwaardigheid van mensen die een lening willen van de instelling.
Lenddo is vooralsnog alleen actief in de Filippijnen, Colombia en Mexico en vraagt mensen die een lening bij ze willen afsluiten om ze toegang te geven tot hun sociale netwerken. Zijn je beste vrienden notoire wanbetalers? Dan is dit slecht nieuws voor je kansen op een lening bij Lenddo.
Trend waait over naar Europa
Nederlandse voorbeelden van kredietverstrekkers en banken die gebruikmaken van gegevens uit je profielen op sociale netwerken zijn er (nog) niet. Toch lijkt de trend langzaam over te waaien naar Europa.
Een ander (wederom Amerikaans) voorbeeld is Kabbage, dat zich specialiseert in het verstrekken van leningen aan kleine bedrijven. Inmiddels is het bedrijf ook actief in het Verenigd Koninkrijk. Bij de beoordeling van verzoeken om een lening te verstrekken, kijkt Kabbage onder meer naar gegevens uit Ebay, Amazon, UPS, Paypal en sociale media.
Bankrekening openen met Facebook-account
Binnenkort zal ook de Amerikaanse internetbank Moven zijn diensten gaan aanbieden in het Verenigd Koninkrijk. Deze vrij recent opgerichte bank vraagt mensen die een rekening willen openen om zich in te schrijven via Facebook.
Op de website van de bank wordt het niet aan de grote klok gehangen, maar de bank gebruikt onder meer gegevens vanuit sociale netwerken om een oordeel te vellen over je kredietwaardigheid.
Beter beeld van toekomstig gedrag
Een van de redenen voor deze nieuwe generatie kredietverstrekkers om dergelijke gegevens te gebruiken in plaats van af te gaan op iemands betalingsverleden, is dat gegevens van sociale media een beter idee zouden geven van iemands toekomstige gedrag.
Daarbij is de registratie van wanbetalingen of schulden niet in ieder land even goed centraal geregistreerd, terwijl mensen uit allerlei landen zich dagelijks op sociale media begeven.
Niet transparant
Hoe de algoritmen die de geldschieters gebruiken om door de gegevens van hun klanten te akkeren precies werken, is niet duidelijk. Wel geven ze allemaal aan dat goede contacten met mensen die te boek staan als wanbetaler strafpunten betekenen. Het idee hierachter is dat wie zich omringt met mensen met een slechte betalingsmoraal, een grotere kans loopt zelf ook tot slecht gedrag over te gaan.
Bovendien kan de manier waarop mensen zich gedragen op sociale media een indicatie geven van hun financiële gedrag. Uit Amerikaans onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd bleek bijvoorbeeld dat 'cyberpesters' vaker in de schulden zitten dan mensen die zich online netjes gedragen.
Privacy
Al moeten klanten vooraf toestemming geven voor het gebruik van hun profielen op sociale netwerken, het is niet ondenkbaar dat mensen zich zorgen maken om hun privacy. Zeker omdat geen van de bedrijven onthult welke gegevens precies worden gebruikt en welke niet.
De bedrijven zouden dus in theorie op deze manier karakteristieken mee kunnen laten wegen die ethisch niet geaccepteerd zijn, zoals bijvoorbeeld de huidskleur van de klant.
Lees ook
Babyboombank: zo leen je bij je ouders
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl