Het zingt al lang rond dat studenten, die gratis kunnen treinen, behouden moeten
worden voor het openbaar vervoer. Minister Camiel Eurlings wil voorkomen dat
zij zich aansluiten in de files. Hun ov-kaart moeten studenten immers direct
na hun studie inleveren.

Het voordeel gaat naar ongeveer 200.000 afgestudeerden uit ook het
middelbaar beroepsonderwijs. Mbo’ers genieten nu geen gratis ov, al
verandert dat mogelijk. De regeringspartijen bekijken of zij toch alsnog een
ov- of trajectkaart kunnen krijgen.

De plannen passen in de ambitie van Eurlings en de spoorsector om jaarlijks 5 procent
meer reizigers te trekken. De capaciteit van het spoornet moet daarvoor 50
procent omhoog. De financiële dekking – 4,5 miljard euro tot 2020 –
kreeg Eurlings in de nieuwe begroting rond.

In 2009 beginnen ook trainingen voor senioren om die groeiende groep Nederlanders
de trein in te lokken. De nogal eens bekritiseerde informatievoorziening
moet beter. Daarvoor komt er een proef op grote stations in Brabant. Vanaf
2009 moet deze reisinformatie op alle 46 grote stations in het land
beschikbaar zijn.

De NS-stations krijgen verder betere wachtruimtes. Achtergelaten, zogenoemde weesfietsen
worden opgeruimd. Tussen 2009 en 2012 komen er tussen 7500 en 10.000
parkeerplaatsen bij. Er stonden er al 10.000 gepland.

Over het goederenvervoer per spoor schrijft Eurlings dat het gebruik
van de Betuwelijn in 2009 zal groeien. Sinds juni, een jaar na de opening,
rijden er per week gemiddeld 140 treinen.

Er komt verder extra geld - 147 miljoen - beschikbaar voor spooraanpassingen in
stedelijk gebied. Allerlei bouwplannen kunnen hinder ondervinden van het spoor.
Er zijn tot eind 2006 al 61 aanvragen van steden ingewilligd om geld om die
hinder te verminderen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl