De Amerikaanse site voor ‘sociaal’ verhuren Airbnb – ook actief in Nederland – doet het even rustig aan met zijn internationale expansie. Het bedrijf vreest voor organisatorische chaos.

Hoe ga je als succesvol internetbedrijf om met groeistuipen? De verhuursite voor particuliere woningen Airbnb, sinds 2011 ook prominent aanwezig in Nederland, maakt even pas op de plaats, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal. Geen personeel erbij en geen expansie naar nieuwe landen.

Airbnb: sociaal verhuren

Een online forum waarop particulieren hun appartement of woning voor een nacht, een paar dagen of enkele weken te huur aanbieden als vakantieadres. Als alternatief voor hotels. Het bleek een gouden idee.

Kenmerkend voor wat ook wel ‘social traveling’ wordt genoemd, is het persoonlijke aspect: verhuurders plaatsen foto’s van zichzelf en hun woning. Gasten kunnen achteraf recensies geven en er is net als bij boekingssites een beoordelingssysteem met sterren.

Pionier Airbnb werd in 2008 opgericht door drie Amerikanen uit San Francisco, en wordt geleid door de dertiger Brian Chesky. Inmiddels is Airbnb actief in meer dan 33 duizend steden in de wereld, in 192 landen.

Airbnb claimt meer dan 10 miljoen geboekte nachten wereldwijd. De waarde van Airbnb wordt geschat op 2,5 miljard dollar.

Harde concurrentie: Wimdu

Bij dergelijke groeicijfers is het niet verwonderlijk dat er copycats opduiken. Belangrijkste rivaal van Airbnb is het Duitse Wimdu - een initiatief van de Duitse ondernemers Arne Bleckwenn en Hinrich Dreiling. Wimdu wordt financieel ondersteund door de beruchte Duitse ondernemersbroers Samwer. Die specialiseren zich in het razendsnel kopiëren van succesvolle internetinitiatieven.

Wimdu is inmiddels ook aanwezig in honderd landen en heeft naar eigen zeggen 100 duizend geregistreerde gebruikers.

Pas op de plaats

De hevige internationale concurrentie heeft Airbnb-oprichter Chesky aan het denken gezet over het groeitempo van Airbnb, aldus The Wall Street Journal. Chesky wil niet de weg gaan van groepskortingensite Groupon. Die groeide ook in korte tijd zeer hard, maar liep daarna tegen grote problemen op.

Nu Airbnb in 33 duizend steden actief is met in totaal 600 werknemers, wil Chesky de interne organisatie beter stroomlijnen. Plan is om bijvoorbeeld één Europees centrum te kiezen, waar delen van de dienstverlening worden gecentraliseerd. Voorlopig wordt er ook even geen personeel aangenomen en komen er geen nieuwe landen bij.

Geld om het personeelsbestand in de toekomst eventueel weer uit te breiden is overigens geen probleem. Volgens de WSJ heeft Airbnb in een recente wervingsronde ruim 150 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.

Lees ook:

Meer Amsterdammers verhuren huis aan toeristen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl