ANALYSE – Toen het idee van bitcoin-mining voor het eerst opdook, verwierpen velen dit als sciencefiction, een sprookje of nepnieuws.
Totdat de cryptohype eind 2017 piekte en de gecombineerde waarde van cryptomunten steeg naar meer dan 800 miljard dollar.
Wie er vroeg bij was, heeft een fortuin kunnen verdienen met digitale valuta. Er zijn al enkele bitcoinmiljardairs en tientallen cryptomiljonairs.
Waar slimme ondernemers vroeg instapten in de cryptowereld, beginnen anderen de mogelijkheden nu pas te ontdekken. E-mail luidde de internetrevolutie in, bitcoin is het uithangbord van de blockchaintechnologie.
Aanvankelijk hadden mensen moeite om de waarde van blockchain te begrijpen. Maar inmiddels stellen toonaangevende economen dat de blockchaintechnologie essentieel is om onze verouderde financiële infrastructuur geschikt te maken voor de eenentwintigste eeuw.
Flirten met ruimtetoerisme
Wat is de volgende grote stap?
Cryptomunten waren moeilijk te begrijpen, voordat de hype losbarstte. Hetzelfde geldt voor de goudkoorts die buiten onze planeet z'n beslag krijgt. Als je de term 'ruimtetoerisme' hoort, denk je misschien aan Star Wars, Star Trek of Battlestar Galactica; een wereld van sciencefiction die in Hollywood is gecreëerd.
Maar ruimtetoerisme kan sneller dan je denkt de sprong maken van sciencefiction naar werkelijkheid. Zeker wanneer iemand zoals Jeff Bezos, CEO en oprichter van Amazon, plannen koestert om toeristen de ruimte te laten verkennen.
Twee decennia lang leverden kortzichtige financiële analisten en incompetente journalisten kritiek op Bezos' strategie voor Amazon. Bezos, met een geschat vermogen van 125 miljard dollar de rijkste man ter wereld, bleef stoïcijns: "Vaak stuit vindingrijkheid op langdurig onbegrip."
Dezer dagen zorgt alleen al de aankondiging dat Amazon een nieuwe sector gaat betreden voor grote opschudding. En heftige koersreacties op de beurs, zo legde Scott Galloway onlangs uit op Fox Business. Bezos geniet dus het voordeel van de twijfel als hij zich inlaat met avonturen in de ruimte.
En Bezos is niet de enige. Terwijl NASA-wetenschappers zeggen dat we tegen 2022 een menselijke kolonie op de maan kunnen vestigen voor 10 miljard dollar, werpt Tesla oprichter Elon Musk zich op als ruimtecowboy die veel hoger mikt.
Musk wil de mens in het jaar 2037 naar Mars brengen. Zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX maakte onlangs grote indruk met de lancering van de Falcon Heavy-raket. Musk lijkt geïnspireerd door de uitspraak: “Don’t tell me sky is the limit when there’s footprints on the moon.”
De lijst van de twintig bekendste bedrijven voor ruimtetoerisme omvat ook Virgin Galactic, dat is opgericht door een andere spraakmakende ondernemer: de Britse miljardair Richard Branson.
Scoren in het tijdperk van het digitale Darwinisme
We zijn het tijdperk van de vierde industriële revolutie ingegaan. Experts spreken ook wel van digitaal Darwinisme: het fenomeen waarbij technologieën, consumenten en de samenleving als geheel zich zo snel ontwikkelen, dat gevestigde merken het onderspit delven. Een lot dat ook overheden, instituties en tal van kleinere ondernemingen treft.
Moderne, seriële ondernemers zoals Bezos en Musk realiseren zich dat je met uitgekiende marketing een goed kwartaal kan scoren, maar met innovatie tientallen jaren wint. Ze innoveren op een schaal die we nog nooit eerder hebben gezien; ze omarmen exponentiële groei die ongekend is in de geschiedenis van de mensheid.
Deze ondernemers denken grenzeloos en kenmerken zich door een onverzadigbare nieuwsgierigheid. Ze doorbreken voortdurend hun eigen comfortzone, omdat ze weten dat je alleen daarbuiten de heilige graal kunt vinden.
Ondernemers als Musk en Bezos steggelen niet over een businesscase, ze zijn de businesscase. Hun obsessieve innovatiecultuur ontwricht en vermorzelt gevestigde merken.
Intussen vraag je je af: zijn de grote bazen in de reiswereld en het toerisme dezer dagen vooral met zichzelf bezig? Waarom negeren ze de trend van het ruimtetoerisme? Waarom zijn er nog zo veel commerciële luchtvaartmaatschappijen die moeite hebben om wifi aan boord te regelen, terwijl ondernemende buitenstaanders zich al kunnen meten met de NASA?
Mijnbouw in de ruimte: een industrie van meer dan € 1.000 miljard
In deze chaotische tijden biedt de geschiedenis nuttige aanknopingspunten voor de enorme zakelijke kansen van de 21ste eeuw - en hoe je die kunt benutten.
Duizenden jaren hebben we ons bezig gehouden met het veroveren en koloniseren van de planeet aarde. Met één doel: goud, olie en vele andere waardevolle grondstoffen bemachtigen. Nu we praktisch de hele planeet hebben ontgonnen, zoeken we naar nieuwe bronnen van waarde.
Seriële ondernemers zoals Bezos en Musk begrijpen als geen ander dat hun huidige exponentiële groei slechts een opwarmertje zal blijken, als ze erin slagen munt te slaan uit één van de grootste zakelijke trends van de nabije toekomst: mijnbouw in de ruimte.
Wie erin slaagt ook maar een stukje van het oppervlak van asteroïden en kleine planeten te ontginnen, kan al vele miljarden dollars (of euro's) verdienen.
(klik voor uitvergroting)
Publiciteit genereren met ruimtetoerisme is de perfecte manier om de aandacht af te leiden van het grote strategische spel: stinkend rijk worden met mijnbouw in de ruimte, voordat nieuwe regelgeving innovatie kan afremmen.
Een voor de hand liggende vergelijking is het verbod op taxiapp Uber waartoe verschillende landen in de Europese Unie zijn overgegaan. Ondernemers die hun blik op het heelal hebben gevestigd, weten dat ze nu aan de slag moeten met radicale plannen. Voordat overheden zich roeren.
Grondstoffen in de ruimte: veelvoud van wat de aarde biedt
Space-mining is geen droom van de toekomst, de aanzet is er al. Er zijn zo'n tien grote, private bedrijven die werken aan manieren om grondstoffen te winnen uit asteroïden en aarde-achtige planeten. Daarbij zitten partijen als Deep Space Industries en Moon Express.
Wat betekent dit? Wie worden de winnaars, wie de verliezers? En ligt de ruimte echt voor het grijpen?
Op dit moment zijn er vijf internationale verdragen over het gebruik van de ruimte, maar deze hebben betrekking op militaire activiteiten en de terugkeer van astronauten. Frans von der Dunk, hoogleraar ruimterecht aan de Universiteit van Nebraska-Lincoln, vertelde Wired dat het huidige internationale recht vaag is over mijnbouw in de ruimte. Toen hierover verdragen werden gesloten, stond ruimtemijnbouw nog niet op de kaart.
De tijden zijn veranderd. Er zijn drie soorten asteroïden geïdentificeerd die geschikt kunnen zijn voor mijnbouw; de twee meest gewilde bevatten waardevolle metalen zoals goud, platina en rodium.
Onderzoek van de het Massachusetts Institute of Technology laat zien dat een 500 meter brede asteroïde bijna 175 maal de jaarlijkse productie van platina op aarde kan bevatten.
Het is dan ook geen verrassing dat de asteroïdenmijnbouw een miljardenindustrie zal worden. Stel je eens voor welke gevolgen dat kan hebben. Niet alleen zullen vroege investeerders veel rijker worden dan de huidige cryptomiljonairs. Als schaarse grondstoffen plots in overvloed beschikbaar zijn, kan dit ook tot conflicten of zelfs oorlogen leiden.
De zoektocht naar natuurlijke hulpbronnen heeft onze geschiedenis bepaald; diezelfde zoektocht zal ons naar nieuwe gebieden voeren. We gaan gewoon door op het historische pad dat we ooit insloegen, alleen in een nieuwe omgeving.
Toen ik als kind opgroeide, was ik fan op de beroemde tv-serie The 6 Million Dollar Man, met astronaut Steve Austin die tot een cyborg werd getransformeerd. Die fantasiewereld van Hollywood raakt aan de werkelijkheid van vandaag de dag.
Hoewel er nog veel onbekend is, wordt er fors geïnvesteerd in nieuwe technologieën. Een ding is zeker: zodra de race om waardevolle grondstoffen uit de ruimte een winnaar kent, zal de planeet aarde nooit meer hetzelfde zijn.
Igor Beuker is een energieke, professionele communicator met een bewezen trackrecord als keynote speaker en gastheer: een bekroonde marketingstrateeg voor wereldwijde merken zoals Nike, Amazon, L’Oréal en Unilever. Als trendwatcher, serial entrepreneur en angel investor weet Beuker als geen ander wat ondernemers drijft en bezighoudt.