- Verfconcern AkzoNobel wil de Fransman Gregoire Poux-Guillaume per 1 november benoemen als nieuwe CEO.
- Poux-Guillaume wordt de opvolger van de Belg Thierry Vanlancker, die sinds 2017 leiding geeft aan de Nederlandse multinational.
- De nieuwe topman krijgt te maken met de gevolgen van hogere grondstofkosten, die AkzoNobel doorberekent in de verfprijzen.
- Lees ook: Dit zijn 6 topprioriteiten voor Nederlandse CEO’s en andere hoge managers voor de korte én lange termijn na corona: digitaal én duurzaam
AkzoNobel wil Gregoire Poux-Guillaume aanstellen als de nieuwe baas van het verfconcern. De Fransman moet per 1 november in dienst treden van de onderneming als aandeelhouders daar tijdens een aandeelhoudersvergadering in september akkoord voor geven.
Poux-Guillaume is de opvolger van Thierry Vanlancker, die sinds 2017 aan het roer staat van het bedrijf.
Poux-Guillaume heeft ervaring als topman opgedaan bij het Zwitserse Sulzer, een bedrijf dat actief is op het gebied van vloeistoftechniek. Ook was hij eerder de baas bij de duurzame energiedivisie van General Electric, GE Grid Solutions.
Vanlancker gaf na zijn eerste termijn van vier jaar aan dat hij nog een termijn van twee jaar bij AkzoNobel wilde. Die termijn loopt nu af. Onder leiding van de Belg werd onder andere de divisie Special Chemicals verkocht.
AkzoNobel kampt met hogere grondstofkosten en verhoogt verfprijzen
AkzoNobel heeft momenteel, net als veel andere bedrijven, te maken met stijgende grondstofkosten die het bedrijf doorberekent in de verfprijzen om zijn winstmarges te beschermen.
Het verfconcern verhoogde in het eerste kwartaal van dit jaar de verkoopprijzen fors om zo de sterk gestegen grondstof- en transportkosten te compenseren. De hoeveelheid verkochte verf lag juist lager dan een jaar eerder. In coronatijd deden mensen vaker schilderklusjes in en om het huis met AkzoNobel-merken als Flexa, Dulux en Sikkens.
In het eerste kwartaal van 2022 werden de prijzen met 17 procent verhoogd ten opzichte van vorig jaar. Daardoor kon de omzet met 12 procent worden opgekrikt naar 2,5 miljard euro. Het verkoopvolume daalde met 7 procent.
Het concern gaf in april aan dat de kosten voor grondstoffen en transport met 334 miljoen euro waren gestegen in de eerste drie maanden van dit jaar, vergeleken met vorig jaar. Het bedrijf sprak van een "ongekende kosteninflatie" voor de verfindustrie.