Vloggers krijgen binnenkort te maken met nieuwe regels die grote gevolgen kunnen hebben voor hun verdienmodel.
Producten die ze tegen betaling tonen, mogen ze geen “overmatige aandacht” geven en niet aanprijzen op YouTube, ook niet als ze melden dat de video reclame bevat.
De regels voor vlogs voor kinderen jonger dan 12 jaar zijn nog strenger. Daarin mogen helemaal geen gesponsorde producten meer worden getoond.
Het is nog onduidelijk wanneer de regels ingaan en voor welke vloggers ze gaan gelden. Mogelijk blijven minder bekende vloggers met minder volgers buiten schot.
Vloggers krijgen te maken met nieuwe regels die een behoorlijke invloed kunnen hebben op hun inkomsten. Ze mogen geen producten meer aanprijzen voor geld, ook niet als in de video een melding van betaalde promotie wordt gedaan.
Dat bevestigt het Commissariaat voor de Media aan het Financieele Dagblad. De krant deed navraag over de nieuwe regels die zijn gebaseerd op de per 1 november gewijzigde mediawet.
Volgens de nieuwe regels mogen vloggers nog wel voor geld producten tonen in hun filmpjes, maar ze mogen die niet ‘overmatig aandacht geven’ en niet aanprijzen. Het FD geeft als voorbeeld Enzo Knol die 2,5 miljoen abonnees heeft op zijn YouTube-kanaal. Hij mag wel tegen betaling Iglo-vissticks eten, maar niet tot drie keer toe zeggen hoe lekker hij ze vindt.
Het gebruik en aanprijzen van producten is een groot onderdeel van influencermarketing, een beproefde methode voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken.
Vlogs zijn vaak de trigger voor jonge kijkers om tot kopen over te gaan. Een op de zes kinderen geeft aan dat het vaak voorkomt dat ze iets willen kopen omdat ze het in een vlog hebben gezien, blijkt uit een enquête van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken onder kinderen uit groep 5 tot en met 8 van de basisschool.
Geen gesponsorde producten in kindervlogs
De nieuwe regels zijn nog strenger voor vlogs die zich richten op kinderen jonger dan 12 jaar. Daarin mogen helemaal geen gesponsorde producten meer voorkomen. Het is de vraag of MeisjeDjamila haar 1,32 miljoen abonnees nog de Poopsie Slime Unicorn kan laten zien.
Als een vlogger een product tegen betaling laat zien in een video, dan moet er volgens de nieuwe regels aan het begin en aan het einde van de video worden aangegeven dat het filmpje reclame bevat.
Dit laten veel vloggers na, bleek vorig jaar uit een analyse van het FD. Ondanks initiatieven van de branche zelf, zoals regels van de Stichting Reclame Code en de Social Code: YouTube van een groepje vloggers.
Waar de Reclame Code Commissie geen boetes op kan leggen, kan het Commissariaat voor de Media dat wel en zegt dat ook te gaan doen.
Het is ook nog onduidelijk wanneer de nieuwe regels precies gaan gelden en welke vloggers hiermee te maken krijgen. Dat laatste wordt op Europees niveau besloten. Het kan zijn dat hobbyvloggers buiten schot blijven. De regels zijn ook vooral bedoeld voor vloggers op YouTube. Ze gelden niet voor posts op bijvoorbeeld Instagram.
Lees meer over influencers:
- Influencer marketing: zo ziet de markt rond social media influencers er in 2022 uit
- Dit is Esther Olofsson, de eerste virtuele influencer van Nederland: ‘We hebben a/b-tests gedaan om haar vriendelijk te maken’
- Influencers zitten zonder inkomsten door de coronacrisis: ‘95% minder, deze zomer is verloren’
- Ik boekte een professionele fotograaf om Instagram-foto’s te maken – en kwam erachter hoe ver influencers gaan voor het perfecte plaatje