Het aantal reisbureaus loopt al jaren gestaag terug, mede door de komst van
het internet. Ten opzichte van 2000 is bijna een vijfde van de winkels
gestopt.

"Klanten kijken op onze site en boeken vervolgens in de winkel. En
omgekeerd”, zegt Van den Hoogen. Het is voor een organisatie als D-reizen
niet het een of het ander.

Ongeveer 70 procent van de verkoop van vakanties aan de 1,1 miljoen
klanten van D-reizen, gaat via de reisbureaus. Daarom breidt het bedrijf,
tegen de trend in, het aantal winkels uit.

De cijfers van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen
(ANVR) liegen er echter niet om. In 2000 waren er nog 2022 reisbureaus,
tegen 1674 in 2007. Dat betekent een afname van bijna 18 procent en de vraag
is of deze afname doorzet.

"Dat reisbureaus zullen verdwijnen door de opkomst van het
internet lijkt een voorbarige conclusie”, zegt woordvoerder Mirjam Dresmé
van de brancheorganisatie. Zij verwacht dat de daling zal afzwakken in de
komende jaren. "Het internet heeft natuurlijk een rol gespeeld, maar de
concurrentie in de reisbranche is ook heel groot.”

De ANVR heeft het idee dat de consument door de bomen het bos vaak niet meer
ziet. "Het internet heeft een veelzijdig aanbod, de consument kan altijd en
overal boeken, 24 uur per dag'', zegt Dresmé. Het reisbureau vervult dan
toch de klassieke rol van informatiespecialist die de reiziger bij de hand
neemt, zo meent zij.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl