De verbouwing van Utrecht Centraal gaat langer duren en ongeveer 30 miljoen euro meer kosten. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) laten weten.

Direct nadat het bekend werd heeft het ministerie samen met ProRail onderzocht hoe de overschrijding kon worden teruggebracht. “Het bedrag wordt gedekt uit de reeds aangebrachte risicoreservering in de investeringsruimte spoor”, aldus een woordvoerster donderdag.

Het Financieele Dagblad (FD) meldt donderdag dat de renovatie van het Utrechtse station mogelijk zelfs 100 miljoen euro duurder uitpakt dan de begrote 270 miljoen. Volgens de krant, die zich baseert op interne documenten van het ministerie, ziet het er naar uit dat de verbouwing een jaar vertraging oploopt.

Spoorbeheerder ProRail waarschuwde het ministerie dat het bouwproject DoorStroomStation Utrecht (DSSU) niet begin 2016 jaar maar pas eind volgend jaar zal zijn afgerond. De opleveringsdatum blijft dus ‘gewoon’ in 2016. Het ministerie heeft wel opdracht gegeven voor “een externe evaluatie van de projectbeheersing en besluitvorming binnen ProRail” en de onderlinge uitwisseling van informatie.

Onderzoek naar gang van zaken

Uit de interne stukken waar het FD over beschikt blijkt dat het ministerie in april een onderzoek heeft ingesteld naar de gang van zaken. De verbouwing van Utrecht Centraal Station zou ProRail in de loop van 2012 boven het hoofd zijn gegroeid.

De spoorbeheerder benadrukt dat de bouw van de vernieuwde stationshal volgens planning verloopt en bovendien binnen de begroting blijft. Vrijdag gaat een nieuw deel van Utrecht Centraal (12.000 vierkante meter) open voor reizigers. Ook de verbinding tussen de Utrechtse binnenstad en het Stadskantoor wordt vrijdag geopend voor het publiek. Eind volgend jaar moet de verbouwing van de stationshal helemaal klaar zijn.

Utrecht Centraal is het grootste knooppunt van spoorwegen en ander openbaar vervoer in Nederland. Alle sporen, seinen en wissels worden op de schop genomen. De verbouwing zorgt voor overlast bij reizigers.

"Door de sporen in Utrecht te ontvlechten ontstaat meer ruimte voor het treinverkeer. Zo kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks vaker een trein pakken en neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe'', aldus het ministerie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl