• De populaire video-app TikTok hangt een verbod in de Verenigde Staten boven het hoofd.
  • Volgens een nieuwe wet moet het Chinese moederbedrijf Bytedance de Amerikaanse activiteiten van TikTok verkopen, of daar stoppen.
  • Analisten van zakenbank Morgan Stanley denken dat socialmediabedrijf Meta van Mark Zuckerberg kan profiteren van een vertrek van TikTok uit de VS.
  • Lees ook: Deze 2 Chinese apps worden populairder, nu TikTok verboden dreigt te worden in de VS

Moederbedrijf Meta van onder meer Facebook en Instagram profiteert verreweg het meest als er een verbod komt op TikTok in de Verenigde Staten. Dat stellen analisten van de grote Amerikaanse bank Morgan Stanley.

Ook andere bedrijven die inkomsten halen uit onlineadvertenties kunnen profiteren van een verbod op de populaire filmpjesapp, als dat er komt.

Het Amerikaanse Hooggerechtshof kijkt momenteel naar bezwaren van het socialemediaplatform tegen een wet die het Chinese moederbedrijf ByteDance verplicht de Amerikaanse activiteiten te verkopen. Doet ByteDance dat niet, dan dreigt een ban. De nieuwe wet moet zondag ingaan. Niet alleen zijn nieuwe downloads vanaf dat moment niet langer mogelijk, ook zijn updates na verloop van tijd moeilijk.

Analist Brian Nowak van Morgan Stanley stelt dat Meta “de grootste fundamentele winnaar blijft bij een eventueel TikTok-verbod, gezien hun al leidende gebruikersbasis, dataset en distributie”. Het concern van topman Mark Zuckerberg zou profiteren van de tijd die gebruikers anders op TikTok zouden hebben doorgebracht.

Ook Alphabet, het moederbedrijf van Google kan profiteren als een verbod gebruikers naar YouTube drijft, hoewel de impact daar volgens Morgan Stanley waarschijnlijk kleiner zal zijn. Niettemin zou het Alphabet miljarden dollars aan advertentie-inkomsten kunnen opleveren. Kleinere socialemediaconcerns als Snap, de eigenaar van Snapchat, en Pinterest zouden ook profijt kunnen hebben als er een verbod komt op TikTok.

Een verbod op TikTok in de VS zal er waarschijnlijk niet toe leiden dat alle Amerikanen stoppen met de app. Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, verwacht dat veel Amerikanen dan alsnog via een omweg TikTok blijven gebruiken. Bovendien denkt hij dat er weinig toezicht zal zijn op wie zich eraan houdt.

"Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen", zegt Deuze. Hij vermoedt dat mensen via een virtueel privénetwerk (VPN), dat doet alsof internetverkeer uit een ander land komt, een omweg vinden om TikTok te kunnen gebruiken. "Dat zie je in China ook. Daar zitten mensen op Facebook en YouTube, terwijl dat er verboden is."

Nederlandse marketingbedrijven niet bezorgd over verbod TikTok in de VS

Nederlandse marketingbedrijven verwachten weinig te merken als TikTok in de Verenigde Staten verboden wordt. Marketingbureau FlikFlak Agency, gespecialiseerd in TikTok-reclame, voorziet geen directe gevolgen voor de Nederlandse markt. Het TikTok-marketingbedrijf Prappers verwacht ook geen gevolgen, omdat er in Nederland niets verandert.

IVeel trends op het socialemediaplatform die ook in Nederland populair zijn, ontstaan in Amerikaanse filmpjes, legt Joey Scheufler, eigenaar van het in Amsterdam gevestigde Prappers, uit. Als die wegvallen, moeten Europese contentmakers zelf creatiever worden. "En dat is denk ik alleen maar leuk en goed."

"Over het algemeen is TikTok in Nederland een soort spiegel van de Verenigde Staten", legt Scheufler uit. "Er ontstaan veel trends op TikTok in de VS die we hier kopiëren." TikTok heeft 170 miljoen Amerikaanse gebruikers, tegenover 5 miljoen in Nederland. Vorig jaar was volgens Scheufler iets minder dan de helft van de content die in Nederland bekeken werd Amerikaans.

Uiteindelijk gaat het platform wel steeds minder content opleveren en kan het zijn dat een nieuwe app de vraag naar korte filmpjes opvangt, volgens Thomas Vermeer, die bij FlikFlak het team aanstuurt dat filmpjes maakt. "In het begin zal Nederlandse content door het algoritme zeker meer naar voren worden geschoven", meent Vermeer. "Het is echt koffiedik kijken of dat op de lange termijn voldoende is voor de Nederlandse kijker om geboeid te blijven of dat die op zoek gaat naar andere vormen."

TikTok speelt volgens de marketingbedrijven een groeiende rol in de advertentiemarkt. Bedrijven gebruikten TikTok eerder vooral om de jongere generaties aan een merk te binden met grappige en leuke filmpjes, legt Vermeer uit.

Maar het platform zou het afgelopen jaar steeds meer gebruikt worden om consumenten tot aankopen te verleiden, iets wat eerder vooral met advertenties via Google en Facebook gebeurde. Het platform zou de laatste jaren bovendien steeds oudere gebruikers trekken.

LEES OOK: Deze 2 Chinese apps worden populairder, nu TikTok verboden dreigt te worden in de VS