Het korte antwoord is: ja, het is nog veilig. Het percentage total loss
vliegtuigen afgelopen jaar (tot 1 december) was in de Verenigde Staten 0,48
per miljoen vluchten. In Europa was dat 0,45, vrijwel gelijk, blijkt uit
cijfers van de internationale
luchtvaartorganisatie IATA
.

Voorgaande jaren scoorde de VS zelfs beter dan Europa: zij verloren in 2007
slechts 0,09 vliegtuigen per miljoen vluchten. Europa schommelt echter al
jaren rond de 0,3. Ter vergelijking: in Afrika crashten in 2008 2,11
vliegtuigen per miljoen vluchten. Maar ook die cijfers zijn al een
verbetering: in 2007 verloren de Afrikanen nog 4,09 van hun vliegtuigen. Het
meeste risico liepen afgelopen jaar passagiers in Rusland en voormalige
Sovjetrepublieken. Met een verliesratio van 7,92 per miljoen vluchten waren
zij koploper vliegrampen.

Kleine vliegtuigjes
Toch storten er in de Verenigde Staten regelmatig vliegtuigen neer. Het gaat
dan met name om kleine vliegtuigjes die korte afstanden afleggen. Dat komt
echter niet doordat die vliegtuigen onveilig zijn of de piloten slecht
opgeleid. Het is simpelweg de wet van de grote aantallen.

In de Verenigde Staten heeft elk dorp een eigen vliegveld. Cityhoppen over een
afstand van Groningen naar Maastricht is heel normaal. Waar een Nederlander
de auto pakt, springen de Amerikanen in een vliegtuig. Als gevolg daarvan
lijkt het alsof er veel ongelukken gebeuren, maar procentueel klopt dat
niet.

Vliegtuig is duurzaam
Er zijn wel een paar op- en aanmerkingen op de Amerikaanse luchtvaart te
maken. Zo is de vloot, in vergelijking met die van Europa verouderd. Dat
maakt echter, mits de vliegtuigen goed onderhouden worden, niet uit voor de
veiligheid.

Vliegtuigen zijn duurzame goederen. De Amerikaanse luchtmacht vliegt heden ten
dage nog steeds trainingsvluchten met bommenwerpers die in de Tweede
Wereldoorlog gebouwd zijn. Luchtvaartmaatschappijen vervangen hun vloot
omdat er stillere en zuinigere modellen op de markt zijn, niet omdat ze
onveilig worden.

Personeel
Dan is er nog de kwestie van het personeel. Het afgelopen jaar volgde de ene
op de andere ontslaggolf bij de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.
Faillissementen hingen in de lucht en personeel stond op straat. Dat is het
gevolg van de dramatisch
afname
van passagiers en vracht, eerst door de hoge olieprijs en
vervolgens omdat bedrijven in de knel kwamen door de kredietcrisis.

Toch betekent ook dat niet dat vliegen onveilig is. Elke
luchtvaartmaatschappij moet elk jaar bewijzen dat ze genoeg gekwalificeerd
personeel in dienst hebben om veilig te kunnen vliegen. Kan de maatschappij
dat niet aantonen tijdens de jaarlijkse inspectie, dan verliezen ze hun
licentie en moeten alle vliegtuigen op de grond blijven staan.

Ook driemaal is toeval
Het is toeval dat de afgelopen twee maanden drie vliegtuigen crashten in de
Verenigde Staten. De Hudsoncrash was het gevolg van een zwerm vogels die in
de motoren terecht kwamen, waardoor het vliegtuig niet verder kon. Dat is
stomme pech. Het vliegtuig in Denver raakte van de landingsbaan bij het
opstijgen en vloog in brand. De oorzaak is nog onduidelijk, maar het
vliegtuig was pas een jaar oud. Over het Buffalodrama is nog weinig bekend,
maar het is het eerste ongeluk in tien jaar van Colgan Air, die de vlucht
voor Continental Airways uitvoerde.

De meeste ongelukken gebeuren door menselijke
fouten
. Het is dus zaak een voorbeeld te nemen aan de passagiers in het
Russissche Aeroflotvliegtuig
, die afgelopen week hun lot in eigen handen
namen. Bij het welkomstpraatje sloeg de tong van de piloot dusdanig dubbel,
dat zij en masse weigerden het vliegtuig te laten vertrekken. Aeroflot bood
later excuses aan, maar houdt stug vol dat de piloot, die de avond tevoren
zijn verjaardag had gevierd, niet dronken was. Volgens hen had hij
waarschijnlijk een hersenbloeding.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl