Een startup in Amerika verkoopt online kwaliteitsmatrassen voor een fractie van de prijs in de winkel.

Het kan nooit kwaad om eens stil te staan bij wat nou écht de maakkosten zijn van een product. Tot die ontdekking kwamen JT Marino en Daehee Park, oprichters van het succesvol online matrassenbedrijf Tuft & Needle, schrijft Recode.

Matrassen van traditionele merken in de Verenigde Staten liggen voor wel tienmaal hun fabrieksprijs in de winkel, kwamen ze achter. Ze deden hun ontdekking nadat Marino een matras van meer dan 3.000 dollar had gekocht, dat niet lekker bleek te liggen.

De twee wisten uit te vinden dat dat matras slechts 300 dollar kostte om te maken. Marino en Park wisten dat ze beet hadden. De twee waren collega’s bij de startup Mulu en wilden graag voor zichzelf beginnen.

Beddenindustrie opschudden

Marino en Park omzeilden de tussenhandel en stapten direct naar producenten van schuim en textielvezels in het zuiden van de VS. Die toeleveranciers hadden vaak geen goed woord over voor de beddenindustrie, maar hadden wel passie voor hun product. Het wordt tijd dat de beddenindustrie eens wordt opgeschud, kregen Marino en Park te horen.

Tuft & Needle werd geboren. Bij Tuft & Needle kosten matrassen tussen de 200 en 500 dollar. Je koopt letterlijk minder lucht: de matrassen zijn uitzonderlijk dun voor Amerikaanse begrippen, slechts 13 centimeter. Maar een Tuft & Needle-matras kan wel zeven tot tien jaar mee, verzekeren de makers.

Webshop op Amazon

Ze verkopen hun matrassen in hun eigen webshop en via Amazon, dat een commissie van 15 procent opstrijkt. Bij Amazon staat het product van Tuft & Needle bovenaan qua klantwaardering, niet alleen in de categorie matrassen, maar ook überhaupt in de categorie woninginrichting.

Dat succes is opmerkelijk, omdat de drempel om een product als een matras online te bestellen hoog is. Je wilt toch liever even gaan proefliggen in de winkel. Marino en Park ondervingen dat probleem door een ruimhartige retourregeling.

Kosteloos matras weer ophalen

Als een klant niet tevreden is over de matras, komt Tuft & Needle kosteloos de matras weer ophalen. Bovendien belt het bedrijf zelf de klanten na om te vragen of ze tevreden zijn; en zo ja, of ze een online recensie willen achterlaten.

Park en Marino haalden een omzet van 1 miljoen dollar in 2013 en verdienden 500 duizend dollar alleen al in de eerste twee maanden van dit jaar. Waarschijnlijk haalt Tuft & Needle een omzet van 5 miljoen dollar aan het eind van 2014. Klein bier vergeleken met totale beddenbranche in de VS (goed voor een omzet van 7 miljard dollar per jaar), maar toch een opmerkelijke groei.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl