• Diverse ondernemersorganisaties hekelen plannen van regeringspartijen VVD, PVV en BBB om de invoering van zero-emissiezones in een aantal steden per 1 januari 2025, uit te stellen.
  • Volgens onder meer Evofenedex was de datum van 1 januari geen harde deadline en kunnen ondernemers met bestelbusjes sowieso nog uitstel vragen.
  • Het idee van zero-emissiezones is dat bestelbusjes die op diesel of benzine rijden, daar op den duur niet meer actief mogen zijn.
  • Lees ook: Amsterdam bouwt voor €300 miljoen fietsbrug over het IJ: maar op de verkeerde plek?

De invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens moet worden uitgesteld, vindt de Tweede Kamer. PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunden een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen in de zogeheten zero-emissiezones. Veertien gemeenten willen die zones op 1 januari invoeren, ondanks de weerstand uit Den Haag.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat het nog gaat lukken om de invoering naar achteren te schuiven. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) zei vorige week in een debat dat alle middelen die hij heeft pas na 1 januari effect zouden hebben. Toch wilde hij nog niets uitsluiten, ook omdat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord heeft afgesproken om naar uitstel te kijken. Eventuele uitzonderingen komen er dus mogelijk pas na de invoering begin volgend jaar.

In de motie staat dat de uitzondering moet gelden voor “ondernemers”, maar de uitstootvrije zones zijn alleen van toepassing op ondernemers. Mensen die bestelbussen of vrachtwagens hebben zonder dat ze die voor een bedrijf gebruiken, kunnen uitzonderingen krijgen. Voor ondernemers worden de regels in de veertien binnensteden stapsgewijs strenger, tot in 2030 alleen nog bedrijfswagens welkom zijn die geen broeikasgassen uitstoten.

Coalitiepartij NSC stemde tegen. Olger van Dijk (NSC) voelt wel voor uitzonderingen voor marktkooplui en kleine zelfstandige ondernemers, maar wil gemeenten niet “in de weg zitten” bij de invoering volgend jaar. Het VVD-voorstel is volgens Van Dijk “te algemeen en creëert onduidelijkheid over generiek uitstel”.

Ondernemers kritisch op plannen voor uitstel zero-emissiezones

"De politiek van zijn slechtste kant" en "dit klopt gewoon niet". Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari 2025 stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

"Veel ondernemers hebben zich al jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in de steden. Als de Tweede Kamer de invoering nu weer op de lange baan schuift, laat de politiek zich van zijn slechtste kant zien. Dat is volstrekt onbegrijpelijk en onwenselijk, want voor ondernemers die worstelen met de investering en meer tijd nodig hebben, is er al een overgangsregeling", aldus voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland, waar onder anderen loodgieters bij zijn aangesloten.

Geen harde overstapdatum voor bestelauto's

Evofenedex, de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, benadrukt dat voor veel ondernemers de datum van 1 januari helemaal geen harde overstapdatum was. 75 procent van de bestelauto's voldoet volgens hem al aan de voorwaarden om ook volgend jaar nog de binnensteden in te mogen. Andere ondernemers kunnen bijvoorbeeld uit financiële overwegingen nog uitstel aanvragen.

"Dit is echt een heel verkeerd signaal. Dit uitstel treft ondernemers die juist wel hun best hebben gedaan. Straks gaan die ondernemers failliet, door mensen die claimen dat ze de overstap niet kunnen maken. Terwijl het hier al tien jaar over gaat en bijna niemand meer rijdt met een bus die op 1 januari al niet meer de binnensteden in zou mogen. Het klopt gewoon niet", zegt Geert van Eijk, beleidsmedewerker bij evofenedex.

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) baalt vooral van de nieuwe onduidelijkheid door het uitstel. "We hopen nog steeds dat het er niet van komt. Er zijn genoeg uitzonderingen en regelingen en veel ondernemers hebben al stappen gezet", laat een woordvoerder weten.

ONL voor Ondernemers denkt anders over de kwestie dan de andere belangenclubs. "De voorzitter van Techniek Nederland is de aansluiting met zijn achterban kennelijk kwijtgeraakt. Niemand is tegen schone lucht, maar eerst moet de infrastructuur op orde zijn voordat je met dit soort verstrekkende maatregelen op de proppen komt", reageert voorman Erik Ziengs.

LEES OOK: Voldoende ‘staatswiet’ telen voor experiment blijkt lastig, terwijl illegale wiet big business is