Dit heeft ombudsman Jan Wolter Wabeke dinsdag gezegd in een interview met RTL
Nieuws. Volgens hem gaat om "verhoudingsgewijs vrij veel klachten”.
Jaarlijks ontvangt hij zo’n 6500 tot 7000 klachten over financieel
dienstverleners.

Scheringa
De bank van AZ-voorzitter Dirk Scheringa ligt onder vuur, omdat consumenten
klagen dat zij met te hoge hypotheekschulden en ongewenste verzekeringen
zijn opgezadeld.

Toezichthouder AFM heeft DSB al boetes van in totaal 120.000 euro opgelegd,
omdat de bank zijn zaken niet op orde had. Mogelijk krijgt het bedrijf nog
meer boetes.

Wabeke stelt dat hij met ongeveer de helft van de klachten niets kan doen. De
andere helft heeft hij doorverwezen naar DSB met het verzoek om er nog eens
naar te kijken. De ombudsman heeft in deze zaken een bemiddelende rol.

Wabeke stelde dat klanten in sommige zaken "aan alle kanten muurvast” zitten.
Ze kunnen door een te hoge schuld hun maandlasten niet meer opbrengen.
Verkoop van hun huis is geen optie, omdat de schuld hoger is dan de
verkoopwaarde, waardoor zij met een restschuld zouden blijven zitten.

DSB-bestuurder Hans van Goor stelde in een reactie dat het totale aantal
klachten over DSB-producten is te overzien. "Ik denk dat het enorm
meevalt'', aldus Van Goor. DSB zegt samen met de ombudsman en de klant naar
een passende oplossing te willen zoeken voor de zaken die zijn doorverwezen.

Schikken
De bank liet vorige maand al weten te werken aan schikkingen met klagers. De
totale compensatiebetalingen zullen uitkomen op 1 miljoen tot 1,5 miljoen
euro. DSB zei toen dat het zelf 228 klachten had ontvangen. Bestuurslid Van
Goor wees er dinsdag op dat de bank "honderdduizenden tevreden klanten''
heeft.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl