Half Nederland heeft wel een blauwe Air Miles-pas op zak en elk jaar worden er
een kleine honderdduizend nieuwe aangevraagd, laat loyalty manager Jan Bosma
van Loyalty Management Nederland (LMN) weten.

Die Nederlandse Air Miles-organisatie werd in 1994 opgericht door onder
meer Albert Heijn, Shell en V&D. Ook ABN Amro was destijds één van de
fundamenten van de organisatie, maar die trok zich in 2004 terug.

De dynamiek rondom het sparen van de mijlen is verdwenen. De Air Mile werd in
1994 met veel bombarie gelanceerd. Met het spaarprogramma werd het
consumentengedrag in beeld gebracht. Men dacht het consumentengedrag zelfs
flink te kunnen beïnvloeden door deze te belonen met Air Miles.

In het begin kon je met je gespaarde mijlen naar verschillende bestemmingen
als Parijs en Londen vliegen, maar tegenwoordig moet je bij KLM flink
bijbetalen.

De grootste groei is uit het spaarprogramma. Consumenten sparen niet meer
actief, maar worden nog altijd wel beïnvloed met de speciale spaaracties, de
zogeheten Bonus Miles, laat Bosma weten. Voornamelijk kortlopende acties
waarbij in één klap een hoop mijlen te verdienen zijn, doen het bij
consumenten goed.

Om toch van elke uitgegeven cent van de consument te profiteren wil de
organisatie in alle sectoren vertegenwoordigd zijn. Zo zijn er al Air Miles
te verdienen bij onder meer supermarkten van Albert Heijn, de
drogisterijketen Etos, reisbureaus van de ANWB, de KLM, V&D, bouwmarkt
Praxis, tankstation Shell en elektronicaconcern Dixons.

De organisatie blijft op zoek naar nieuwe partijen om zo nog meer Air Miles te
kunnen uitdelen, maar laat wel weten dat in elke sector maar een enkele
vertegenwoordiger mag zijn. Zo kan er maar één drogist, één supermarkt of
één tankstation aan het spaarprogramma meedoen.

De LMN is gebaat bij het aantal uitgegeven mijlen. "Van elke uitgegeven
Air Mile wordt een deel van de operationele kosten gedekt", laat
loyalty manager Bosma weten. Welke financiële overeenkomst de organisatie
met de verschillende winkelpartijen heeft, is niet bekend.

Drie jaar geleden zette Albert Heijn het mes in de Air Miles en gaf de
spaarpunten alleen bij de aankoop van de eigen producten. In sommige
filialen, zoals de winkel in Heemskerk, geeft de supermarkt helemaal geen
Air Miles om zo de prijzen laag te kunnen houden. Aan de eigen zegel- en
spaaractie zal het supermarktbedrijf niet sleutelen.

ABN Amro stopte in 2004 helemaal met het spaarprogramma omdat klanten
liever korting op bankproducten kregen. De bank trok zich ook uit de
organisatie terug.

De organisatie is in gesprek met verschillende partijen uit de financiële
hoek. Welke dit zijn en op welke termijn er naar verwachting resultaat wordt
geboekt, wil Bosma niet kwijt.

Twee jaar geleden trok ook Essent de stekker uit het spaarsysteem.
Steeds meer klanten zien liever direct voordeel en hebben niet het geduld
hiervoor te sparen.

Volgend jaar bestaat de organisatie vijftien jaar en dat wordt groots gevierd.
De aandeelhouders steken nu al de koppen bij elkaar om te bedenken hoe ze
dit jubileum kunnen aanpakken. Of het spaarsysteem na vijftien jaar
eindelijk zal beginnen met de langverwachte opfrisbeurt is nog afwachten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl