Air France-KLM is met een kwart van de Europese luchtvaartmarkt nog niet
tevreden. Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij wil verder groeien en
heeft een oogje laten vallen op het Spaanse Iberia, zo bevestigde het
bedrijf dinsdagochtend. Samen met het investeringsfonds Apax zou een bod
worden overwogen.
Mocht de belangstelling daadwerkelijk leiden tot een bod, dan kan
Europa zich opmaken voor een bloederige overnamestrijd à la ABN Amro. Er
ligt namelijk al een ‘indicatief bod’ van British Airways en
investeringsfonds TPG van 3,4 miljard euro op tafel. De Britse
luchtvaartmaatschappij onderzoekt op dit moment de boeken van Iberia, en
heeft nu al een belang van bijna tien procent in het Spaanse bedrijf. Een
tegenbod van Air France-KLM zou het slagen van deze overnamepoging in gevaar
brengen en ongetwijfeld een tegenreactie uitlokken. Voor je het weet staan
de partijen voor de een of andere Spaanse Ondernemingskamer of Hoge Raad.
Overigens is het overnemen van een nationale luchtvaartmaatschappij net zo
ingewikkeld als het kopen van een bank. Waar de potentiële kopers van ABN
Amro de instemming van nationale toezichthouders moeten zien te krijgen en
behouden, is het voor kopers van Iberia zaak om het bedrijf na de overname
voldoende Spaans te houden. Zonder een Spaans meerderheidsbelang vervalt
namelijk een flink deel van de landingsrechten in niet-EU landen. Vooral de
rechten in de lucratieve markt van Latijns-Amerika zouden in gevaar kunnen
komen. Volgens de Financial Times heeft Apax twee vermogende Spanjaarden –
media tycoon José Manuel Lara, en multimiljonair Juan Albelló -achter de
hand om het Spanje-gehalte van Iberia op peil te houden.
Sinds 1992 zou Europa één markt moeten zijn, maar in de
luchtvaartindustrie – net als in de bankensector- staan de landsgrenzen nog
dik op de Europese kaart gestift. Geen wonder dat de veelbesproken
consolidatie van de Europese luchtvaart zo tergend traag verloopt. De sector
is en blijft omgeven met nationale sentimenten.
Ook in Nederland. Zo zal ongetwijfeld de vraag opkomen wat een eventuele
overname van Iberia door Air France-KLM voor gevolgen heeft voor Schiphol.
Nu al groeit Barajas, de luchthaven van Madrid, erg snel. De Europese
luchtverkeersleiding Eurocontrol verwacht dat Barajas Schiphol binnen zes
jaar heeft ingehaald als nummer vier van Europa. Na overname van Iberia zou
het Parijse Air France-KLM bestuur kunnen besluiten om een deel van de
vluchten van en naar Latijns-Amerika voortaan via Madrid te laten verlopen.
Beter één volle Boeing van Madrid naar Rio, dan twee halfvolle vanuit Madrid
en Amsterdam.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl