Euronext heeft volgens de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) ,,wat uit te leggen” over het schreeflopen van een obligatie van Vivat, het vroegere SNS Reaal. Dat stelde de vereniging, die vragen heeft gesteld aan het beursbedrijf, op zijn website.

Beleggers kochten begin november een oude eeuwigdurende obligatie die ooit door de verzekeringstak van SNS Reaal werd uitgegeven, in de veronderstelling dat zij daardoor recht kregen op de uitbetaling van nog uitstaande renteverplichtingen. De obligatie handelde op dat moment echter al ‘ex-coupon’, waardoor nieuwe kopers geen aanspraak meer konden maken op de rentebetaling. Daardoor betaalden ze tienduizenden euro’s te veel.

Vivat stelde op vragen van de VEB dat ze beleggers ,,voldoende” heeft geïnformeerd. De betaling van achterstallige rente op 6 november is volgens de verzekeraar gedaan aan beleggers die volgens de boeken van Euroclear en Clearstream recht hadden op die betaling.

Vivat

Vivat geeft daarbij aan als uitgevende instelling ook aan dat het tijdig en in lijn met de gestelde voorwaarden in het uitgiftedocument van de obligatie alle beleggers heeft geïnformeerd. Zo deelde Vivat met een persbericht op 23 oktober beleggers mee dat de achtergestelde rente op 6 november zou worden uitbetaald. Vervolgens heeft het bedrijf op 26 oktober een bericht verstuurd aan Euroclear en Clearstream en Euronext.

Naar aanleiding van de reactie van Vivat wil de VEB nu van Euronext weten waarom de beursuitbater eerder liet weten niet goed geïnformeerd te zijn door Vivat, terwijl deze benadrukt dat wel te hebben gedaan. Daarnaast vraagt de VEB of er in de dagen voor 6 november contact is geweest tussen de beurs en Vivat en waarop de beslissing is gestoeld om de handel stil te leggen. Ook wil het van Euronext weten waarom er geen actie is ondernomen om de scheefgelopen situatie achteraf te herstellen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl