- De Limburgse autoproducent VDL Nedcar gaat tot zeker 2028 elektrische auto’s bouwen voor de Amerikaanse startup Canoo.
- De productie begint eind volgend jaar en in 2023 moeten er al 15.000 auto’s van de band rollen.
- VDL Nedcar was op zoek naar nieuwe opdrachtgevers, nadat BMW besloot er geen auto’s meer te laten bouwen.
Autoproducent VDL Nedcar gaat elektrische auto’s bouwen voor de Amerikaanse startup Canoo. De productie begint eind 2022 met duizend stuks, maar een jaar later moeten dat er al 15.000 zijn. Canoo wil zeker tot 2028 auto’s door de Limburgse autofabrikant laten bouwen.
Het Amerikaanse Canoo heeft een elektrisch platform ontworpen waarop het verschillende soorten auto’s kan bouwen, zoals een bezorgbusje of een pick-uptruck.
Bij VDL Nedcar zal het zogeheten Lifestyle Vehicle worden gebouwd, een SUV met plaats voor maximaal zeven personen en een bereik van 400 kilometer op een volle batterij.
VDL Nedcar was op zoek naar nieuwe opdrachtgevers nadat BMW besloot geen auto’s meer door VDL Nedcar te laten bouwen, maar de productie van de eigen auto’s en die van dochtermerk Mini naar eigen fabrieken over te hevelen. De productie voor het Duitse merk loopt tot eind 2023 en zal niet in het geding komen door de nieuwe opdracht, stelt VDL Nedcar.
Wat de nieuwe opdracht voor gevolgen heeft voor de werkgelegenheid kan een woordvoerder nog niet zeggen. “Het is allemaal heel vers. Bovendien zijn we een contractproducent en hangt het aantal auto’s dat we voor BMW bouwen ook af van de marktvraag.”
Nog op zoek naar meerdere opdrachtgevers
Minister Stef Blok van Economische Zaken noemt het "goed nieuws voor VDL, zijn medewerkers én de regionale economie van Limburg". De bewindsman is vooral blij met de zekerheid die de nieuwe overeenkomst biedt.
Het kabinet heeft VDL Nedcar de afgelopen tijd geholpen met de zoektocht naar een nieuwe klant, benadrukt hij. Het contract met Canoo is het "eerste, goede resultaat" dat is geboekt, aldus Blok.
Het bedrijf heeft als doel om voortaan meerdere opdrachtgevers tegelijkertijd te hebben. Daarbij kijkt het onderdeel van industrieconcern VDL naar gevestigde fabrikanten en startups. Volgens VDL lopen er gesprekken met meerdere gegadigden.
Voor de gelijktijdige productie van Canoo-voertuigen en Mini- en BMW X1-modellen zou eigenlijk nieuwbouw nodig zijn op het fabrieksterrein in Born. Daar is nog geen vergunning voor, dus denkt VDL eraan om "tijdelijke huisvesting" op te zetten. Tesla maakte bij de productie van de Model 3 in de Verenigde Staten ook een tijd lang gebruik van een productielijn in een tent.
CNV is blij, maar plaatst wel kanttekeningen
Vakbond CNV noemt het contract met Canoo "positief nieuws" voor VDL NedCar. "Medewerkers in Born willen continu weten wat hun toekomst wordt als het contract met BMW afloopt. Dit is nog niet voldoende, maar geeft perspectief en daar zijn mensen naar op zoek", zegt vakbondsbestuurder Robert Wonnink.
CNV hoopt dat het contract als een katalysator werkt voor andere partijen die met de autobouwer praten.
Volgens Wonnink moet voor de nieuwe auto’s een nieuwe productielijn gebouwd worden. Wat dat betekent voor de werkgelegenheid is nog onbekend.
Voor de duizend auto’s die tegen eind 2022 geproduceerd zullen worden, zijn ongeveer 1100 mensen nodig, zegt Wonnink. Momenteel werken ongeveer 4500 mensen in Born. De vakbond hoopt eind dit jaar meer duidelijkheid te hebben over het aantal banen.
De Provincie Limburg noemt het contract een "belangrijke stap richting de toekomst" en wijst ook op het perspectief dat dit contract geeft voor de werkgelegenheid en aan de ondersteuning van de economie in Limburg. Daarnaast past het plan om elektrische auto's te gaan bouwen ook in de visie van de provincie voor innovatie en duurzaamheid in de regio.
Vakbond FNV sluit zich aan bij CNV. "Dit is positief nieuws en betekent in ieder geval tot 2028 werk voor 1100 mensen", zegt een woordvoerster. De bond spreekt ook de hoop uit dat het contract "een aantrekkende werking heeft op andere merken".
Het contract zou volgens de bond zelfs een soort vliegwiel kunnen zijn voor het aantrekken van andere innovatieve autotechnieken, zoals auto's op zonne-energie of waterstof.
Lees meer over VDL Nedcar en andere autofabrikanten:
- Dacia brengt de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt – zo groot is het verschil met andere modellen van rond de €20.000
- De grootste concurrenten van Tesla komen straks uit China, denkt deze automotive-deskundige – ondertussen verstevigt Elon Musk zijn lobby in China
- Hoe de familie Van der Leegte VDL uitbouwde tot Brabantse maakreus