BMW stopt vanaf 2023 met de productie van Mini’s bij VDL Nedcar. Het bedrijf in Born gaat nu op zoek naar nieuwe opdrachtgevers.
Als er geen nieuwe opdrachtgever wordt gevonden staan er mogelijk duizenden banen op de tocht. In Born werken zo’n 4.500 mensen.
Nedcar-directeur Paul van Vuuren ziet kansen bij Aziatische merken die elektrische wagens willen produceren.
Minister Wiebes van Economische Zaken heeft al aangegeven dat het kabinet klaar staat om de onderneming te helpen bij het zoeken naar een nieuwe opdrachtgever.
BMW heeft besloten vanaf 2023 geen Mini’s meer te maken bij VDL Nedcar. Eerder werd ook al besloten de BMW X1 maar tot 2023 in het Limburgse Born te produceren.
Het staken van de productie betekent dat de fabriek vanaf 2023 zonder werk zit. Nedcar gaat nu hard op zoek naar nieuwe opdrachtgevers.
“Wij hebben nog steeds de volle steun van VDL dat we in Born ook na 2023 auto’s kunnen blijven bouwen”, zegt Nedcar-directeur Paul van Vuuren tegen 1Limburg.
Als er geen nieuwe opdrachtgever wordt gevonden staan er duizenden banen op de tocht. In Born werken zo’n 4.500 mensen.
Vakbonden spreken van een dramatische ontwikkeling en een enorme klap voor de regio. Ook veel toeleveranciers van Nedcar kunnen in de problemen komen als de autoproductie wordt gestaakt. CNV-bestuurder Ron Smeets zegt dat daar nog eens duizenden arbeidsplaatsen mee zijn gemoeid.
Crisis, Brexit en elektrisch rijden zorgen voor dip in mondiale automarkt
Het weghalen van de opdracht bij VDL komt door de mondiale dip in de automarkt. Niet alleen is er een transitie naar elektrische voertuigen, ook onzekerheden in de handel en de coronapandemie zorgen voor een terugval in de traditionele autohandel.
"Wij hebben alles gedaan om BMW met een nieuwe vervolgorder langer dan 10 jaar aan ons te binden. Vanwege de tijdgeest was deze wedstrijd helaas nu niet te winnen", zegt president-directeur Willem van der Leegte van de VDL Groep.
Eerder kondigde BMW al aan dat de productie van de X1 in 2023 weg zou gaan uit Limburg. Vorig jaar ging het automerk er nog vanuit dat er juist langere tijd, tot zeker 2030, in Born gebouwd zou kunnen worden.
Van Vuuren ziet voor de toekomst kansen bij 'Aziatische startups' die elektrische auto's willen produceren. "Ik heb ook geen glazen bol, maar ik heb er groot vertrouwen in dat wij straks weer andere auto's bouwen."
VDL Nedcar bouwt nu nog verschillende types Mini, waaronder de Convertible en de Mini Countryman. Nu hebben de Duitsers aan het concern laten weten dat er geen vervolgorder komt voor de Mini Countryman. Het bedrijf rekent erop dat de Convertible na 2023 ook niet meer in Nederland in elkaar gezet worden, al is daarover nog niets bekendgemaakt.
Kabinet wil VDL helpen bij zoektocht naar opdrachtgever
Het kabinet wil VDL Nedcar helpen met het zoeken van een nieuwe klant, zei minister Eric Wiebes in een eerste reactie. Het besluit van het Duitse bedrijf is "een harde klap" voor de werknemers en "een tegenslag voor de regionale economie".
De zoektocht naar een nieuwe opdrachtgever had VDL Nedcar al eerder ingezet, om minder afhankelijk te worden van BMW.
Nu een nieuwe klant van levensbelang is geworden voor de onderneming, biedt het kabinet aan investeringsagentschap Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) in te zetten, evenals ambassades en consulaten. Het is belangrijk "de werkgelegenheid en bedrijvigheid in Born en de regio langjarig zeker te stellen".
Wiebes blijft contact houden met het bedrijf in deze onzekere tijd. Ook de Kamer zal hiervan op de hoogte blijven, aldus de minister.