Sun Capital heeft met investeringen in zowel horeca- als retailbedrijven. Deze combinatie maakt de overname zo wenselijk, aldus McKeon. ,,We denken goed te kunnen profiteren van hun expertise van zowel de retail als de horecamarkt.”

De topman verzekerde dat Sun nu niet voornemens is een van de V&D-vestigingen te sluiten. Er is evenmin sprake van het uiteentrekken van de twee ketens. ,,Ik zeg niet dat het nooit gaat gebeuren, maar Sun is absoluut toegewijd om minimaal drie jaar de twee ketens bij elkaar te houden.”

Overnameprijs

De betrokken partijen hielden de kaken op elkaar over de overnameprijs van de 62 V&D-vestigingen en de 112 La Place-restaurants. Ook marktkenners waagden zich desgevraagd niet aan een voorspelling.

Het is geen geheim dat La Place de afgelopen jaren de aanjager van de winstresultaten voor V&D was en dat de non-foodactiviteiten van V&D niet rendeerden. McKeon, die in 2007 aantrad, geeft dit ook grif toe, maar verzekerde dat beide activiteiten ,,binnen 24 maanden” evenveel aan het bedrijfsresultaat zullen bijdragen.

A-merken

V&D verwacht met een omzetgroei van 7,7 procent dit jaar het bedrijfsresultaat op te krikken naar 34 miljoen euro van 19 miljoen euro in 2009. Ondanks de druk op de bestedingen van consumenten als gevolg van de economische malaise presteert V&D naar eigen zeggen fors beter dan de markt. ,,De strategie is succesvol en we gaan er mee door.''

Onder McKeons leiding kwamen er meer zogeheten A-merken in de V&D-winkels en werden bijna alle vestigingen omgebouwd. De topman verwacht de komende jaren elk jaar een nieuwe V&D-winkel te openen. Ook voor La Place zijn er vele expansiemogelijkheden, in binnen- en buitenland. De topman blijft overigens ook na de overname aan. Als de ondernemingsraad, de vakbonden en de autoriteiten hun fiat hebben gegeven is deze over ongeveer zes weken afgerond..

Optimistisch

De vakbonden reageerden ,,redelijk optimistisch'' over de verkoop. CNV Dienstenbond riep de nieuwe eigenaar op te gaan investeren in het personeel. Volgens de vakbond is de formule V&D de afgelopen jaren flink ,,aangepast en uitgekleed'' en is er daardoor is veel gevraagd van, en beknibbeld op het personeel. Zorgen over een op handen zijnde reorganisatie wees McKeon van de hand. ,,Dit is echt een 'mensenbedrijf'. Goed personeel heb je dan nodig.''

Moederbedrijf Maxeda, dat in 2004 werd opgekocht door de Amerikaanse investeerder KKR en het Nederlandse AlpInvest, zei begin dit jaar zich te heroriënteren op de toekomst van de modeketens. Nu V&D ondergebracht is, hoopt Maxeda voor de andere modeketens, Hünkemöller, M&S Mode en De Bijenkorf, voor het einde van het jaar ook duidelijkheid te hebben over de toekomst. Vorige week werd bekend dat de voormalige dochter HEMA ook in de etalage staat.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl