Die ambitie sprak topman Mark McKeon vrijdag uit tijdens een presentatie in de
recent omgebouwde en vernieuwde vestiging in Rotterdam, zonder daarbij
concrete financiële doelstellingen openbaar te maken.
100 miljoen omzet
Volgens McKeon is onlinewinkelen de toekomst. "Dit is de grootste
verandering in de manier van winkelen die ik in mijn leven zal meemaken",
aldus de topman die denkt dat de onlinewinkel van V&D op termijn de
potentie heeft om een jaaromzet van 100 miljoen euro te behalen. Hoe hoog
die omzet nu is, liet McKeon in het midden.
De internetwinkel van V&D gaat volgens de Brit de grootste vestiging van V&D
worden. "Het is alleen een kwestie van wanneer." Trok de website
vorig jaar 100.000 bezoekers per maand, dat aantal is gestegen tot 250.000
per week.
McKeon erkent dat er een vorm van kannibalisme kan optreden tussen de
onlinewinkel en de vestigingen in de verschillende steden. "Maar ik
kannibaliseer liever mezelf dan dat ik consumenten verlies die online elders
hun inkopen doen."
Tienduizend producten online
Ongeveer 10.000 producten zijn nu te koop in de webwinkel van V&D. Ter
vergelijking, in de winkels voert V&D ruim een half miljoen artikelen.
Hoeveel daarvan ook via het internet verkocht gaan worden, is nog niet
bekend. “Het warenhuis John Lewis, dat zeer succesvol is via het internet,
houdt als regel aan dat het percentage van je sales online ook je
productaanbod online moet zijn”, vertelt Roland Tabor, brand manager en
verantwoordelijk voor de webwinkel. “Als je 12 procent van je omzet online
haalt, moet je ook 12 procent van je assortiment online hebben.”
De webshop is nu nog vrij rechtoe rechtaan. Het assortiment is onderverdeeld
op producttype en merk. “Het was al moeilijk genoeg om het zo in te delen”,
aldus Tabor. “We hadden een eigen systeem met omschrijvingen als hr. hm. kl.
zw, dat was dan een zwart katoenen herenhemd. Om de omschrijvingen normaal
te krijgen, was al een enorme klus.”
“We hebben eerst geïnvesteerd in het opzetten van een goedlopende webshop,
snelle bezorging, goede verpakking, dat soort dingen. Nu kunnen we echt
stappen gaan nemen in aantallen.” Van de 100 miljoen euro omzet die McKeon
noemde, schrikt Tabor niet. “Dat moeten we binnen drie a vier jaar wel
halen.”
A-merk en eigen merk
In de webshop liggen nu nog vooral artikelen van het huismerk, maar daar moet
snel verandering in komen. Onlangs lanceerde V&D de webshop van het Franse
cosmeticamerk Sephora. Binnenkort krijgen meer merken die bij V&D te koop
zijn hun eigen gedeelte op de V&D-website.
Uiteindelijk moet de webshop, net als in de winkels 70 procent eigen merken
voeren en 30 procent moet A-merk zijn.
Nieuw jasje
V&D is sinds drie jaar bezig met het vernieuwen van de winkels om de
tegenvallende resultaten een halt toe te roepen. Het tempo van de
'rebranding' wordt versneld, zodat alle 62 filialen in Nederland voor het
einde van de lente in 2010 in een nieuw jasje gestoken zijn.
McKeon bestempelt de veranderingen als succesvol. "We zien dat de
vernieuwde winkels 6 procent betere resultaten behalen." De topman is
dus optimistisch over de groeikansen hoewel hij voor 2009 geen omzetgroei
verwacht.
Begin oktober maakte moederbedrijf Maxeda, waar ook de winkelketens Bijenkorf
en Praxis onder vallen, bekend een omzet van 1,56 miljard euro in de eerste
zes maanden van het gebroken boekjaar te hebben behaald. Het
bedrijfsresultaat daalde met 3,7 procent tot 100 miljoen euro. De modezaken
van Maxeda waren goed voor inkomsten van 808 miljoen euro. Het concern zei
te verwachten geen verandering van de moeilijke marktomstandigheden in de
tweede helft van het jaar te verwachten.
Expansieplannen voor vestigingen in kleinere steden van 50.000 tot 1000.000
inwoners zijn vooruitgeschoven, maar staan volgens topman Mark McKeon niet
in de ijskast. "We zijn nu bezig met het voorbereidende werk om straks
de winkels daadwerkelijk te kunnen openen." In welke steden V&D op
dit moment concreet panden bekijkt, wil de topman niet bekend maken.
Groei LaPlace
Horecaketen La Place, goed voor 19 procent van de omzet bij V&D, groeit
onverminderd door. La Place is een belangrijke aanjager van het
bedrijfsresultaat van de warenhuisketen. Met een nieuwe 'Express'-formule
biedt La Place de mogelijkheid versgemaakte maaltijden mee naar huis te
nemen. McKeon denkt dat dit een duidelijk gat in de markt is. Dit jaar wordt
er in drie vestigingen (Rotterdam, Amsterdam en Den Haag) geexperimenteerd,
maar in 2010 volgen meerdere vestigingen.
La Place heeft nu in Nederland 120 vestigingen. McKeon acht een verdubbeling
van het aantal vestigingen van de horecaketen in de nabije toekomst
mogelijk.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl