Het heeft enkele jaren geduurd, maar V&D is sinds woensdag terug.
Nee, niet met fysieke panden op prominente plekken in de winkelstraat. V&D 2.0 is een online warenhuis.
Vd.nl richt zich op de interessegebieden van actieve 40-plussers, zoals reizen, hobby’s, gezondheid, wonen, tuin en mode.
De warenhuisketen V&D werd op de laatste dag van 2015 failliet verklaard, nadat eigenaar Sun Capital de stekker uit het bedrijf had getrokken.
Ondernemers Roland Kahn (de man die V&D bijna redde van de ondergang), Jaco Scheffers en Ronald van Zetten (oud-topman HEMA) kochten in 2016 de merkrechten voor een half miljoen euro.
Lancering V&D-webshop telkens uitgesteld
De bedoeling was om V&D online een doorstart te geven, maar de lancering van de webshop werd telkens uitgesteld. De bestaande ICT van V&D bleek te gammel, dus moest er een compleet nieuw platform gebouwd worden.
Bovendien dachten de ondernemers dat er bij consumenten geen behoefte was aan een V&D-webshop. Er zijn immers volop alternatieven, zoals Wehkamp en Zalando.
Wel kwam het trio vorig jaar met de mode-app Frendz, platform voor mode-meiden die door middel van tips van vrienden een nieuwe outfit kunnen scoren.
V&D werkt samen met 50 partners
Nu zien de ondernemers toch kansen voor een nieuwe online warenhuis. "We bleven daar veel vragen over krijgen. Van leveranciers en van klanten", zegt Van Zetten tegen het AD. "De doelgroep 40-plussers wordt nu door niemand goed bediend."
Vd.nl heeft zelf geen voorraad, maar werkt samen met een vijftigtal partners die de bestellingen verwerken. Op termijn wil het online warenhuis succesvolle merken uit verleden, zoals Liv, Soho en het Prijzencircus, nieuw leven inblazen.
Het nieuwe V&D mikt op een omzet van 100 miljoen euro over vijf jaar, vergelijkbaar met wat de webshop binnenhaalde voor het faillissement.