Toprentes voor spaargeld dat je langer dan een jaar vast zet. In juli deden
Nederlandse grootbanken nog volop mee in de spaaroorlog met kleine banken.
ING bood drie maanden geleden voor een deposito waarop je geld twee jaar
vast zet 5,5 procent, ABN Amro 5,2 procent en Rabobank 4,95 procent.

Hoe anders is de situatie in november, na het debacle rond prijsstunter
Icesave, de beursimplosie en de overheidssteun voor ABN Amro, Fortis, en
ING/Postbank.

De afgelopen vier weken zijn de grootbanken minder scheutig geworden met hun
deposito-aanbiedingen. ING is teruggezakt naar 3,65 procent voor een
tweejarig deposito, ABN Amro naar 4 procent en Rabobank naar 4,2 procent.

Tegelijk adverteren kleine spaarstunters zoals Credit Europe, NIBC Direct en
Ak Bank nog volop met hoge rentetarieven voor deposito’s van twee jaar en
langer. Deze liggen tussen de 5,5 en 5,9 procent.

Per saldo lopen de verschillen tussen de hoogste en laagste
depositoaanbiedingen inmiddels rond de 2 procent.

Vraag is in hoeverre de kredietcrisis en de staatsdeelname in ABN Amro en ING,
geleid heeft tot een vlucht van spaarders naar 'veilige banken'.

De woordvoerder van Rabobank wil slechts kwijt dat de recente verlaging van de
tarieven op de Rabo Spaarvast Rekening te maken heeft met "de
tariefsontwikkeling op de kapitaalmarkt".

De rente die banken elkaar rekenen is sinds medio oktober voor leningen
met zo'n 0,8 procentpunt gedaald. En afgelopen donderdag verlaagde ook de
Europese Centrale Bank zijn belangrijkste rentetarief met een half
procentpunt.

Net als Rabobank verwijst ABN Amro naar de geldmarktontwikkeling als
hoofdreden voor de lagere depositorentes. Tegelijk geeft de woordvoerder van
ABN Amro aan dat de bank momenteel "uit commerciële overwegingen"
niet bezig is met spaarstuntacties.

Niet alle banken reageren een op een op de geldmarkt met hun spaartarieven.
Prijsstunter NIBC Direct houdt bijvoorbeeld vast aan depositorentes van
bijna 6 procent. "Wij houden de markt in de gaten, maar willen vooral
rentetarieven bieden die goed zijn voor de klant en onszelf", geeft de
woordvoerder van NIBC Direct aan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl