- De maker van luxe e-bikes VanMoof heeft een tijdelijke verkoopstop ingelast.
- Het bedrijf wil eerst lopende bestellingen produceren en uitleveren.
- Volgens de Amerikaanse techsite Techcrunch kampt VanMoof met financiële problemen.
- Lees ook: E-bikemaker VanMoof bijna over de kop: bedrijf kan overleven dankzij kapitaalinjectie van investeerders
Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof heeft de verkoop van fietsen tijdelijk gepauzeerd, staat op de website van het bedrijf. Dat doet de onderneming naar eigen zeggen “om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen”.
De Amerikaanse nieuwssite TechCrunch meldt echter op basis van meerdere bronnen dat het bedrijf met financiële problemen kampt. VanMoof zou op zoek zijn naar nieuwe financiering om het hoofd boven water te kunnen houden. Volgens de bronnen zou al deze week een beslissing over het lot van VanMoof kunnen komen.
Bij VanMoof was dinsdagmiddag niemand bereikbaar voor commentaar. Volgens TechCrunch zou een aantal topmensen de onderneming inmiddels hebben verlaten.
Grote verliezen bij VanMoof
De Amsterdamse fabrikant van elektrische fietsen maakte in mei vorig jaar nog bekend de voormalig topvrouw van Booking.com binnengehaald te hebben. Gillian Tans werd de nieuwe president van het e-bikebedrijf. Met die benoeming hoopte VanMoof verder te kunnen groeien. Maar Het Financieele Dagblad meldde twee maanden geleden dat ze na ongeveer een jaar al was teruggetreden uit het bestuur van het bedrijf.
VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Maar Taco zou inmiddels niet langer meer actief zijn als bestuursvoorzitter van het bedrijf.
Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. In 2021 haalde VanMoof nog 128 miljoen dollar op in een investeringsronde om de productiecapaciteit te vergroten. Het opgehaalde bedrag voor investeringen liep daarvoor al op tot 182 miljoen dollar.
Volgens Het Financieele Dagblad lijdt het bedrijf al jaren enorme verliezen. Vorig jaar ging het om 80 miljoen euro verlies, net zoals het jaar daarvoor. Daardoor ging het geld dat investeerders in het bedrijf pompten er in hoog tempo doorheen. Klanten van VanMoof klagen geregeld over technische mankementen aan hun fietsen. Ook werd er geklaagd over een slechte service bij het bedrijf.
Redacteur Dennis Wilman van Business Insider probeerde afgelopen april de nieuwe VanMoof S5 uit en kreeg in eerste instantie ook te maken met falende software.