- De Franse reclame-autoriteit Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) weert de televisiereclame van Nederlandse fietsenmaker VanMoof.
- De reclame van VanMoof, die wel in Nederland en Duitsland zonder problemen is uitgezonden, zou ‘onevenredig de autosector in diskrediet brengen’ en ‘een angstklimaat creëren’.
- Het Amsterdamse VanMoof beschuldigt de ARPP van censuur. De Franse reclame-autoriteit spreekt op haar beurt van aandachttrekkerij.
In tegenstelling tot Duitse en Nederlandse consumenten zal de Franse televisiekijker de allereerste reclame van het Amsterdamse fietsbedrijf VanMoof niet kunnen zien. De boodschap van de reclame is simpel en to the point: ‘auto’s zijn milieuvervuilend en gevaarlijk – kies voor onze fiets’.
De Franse reclameautoriteit Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) weert het 45 seconden durende spotje echter omdat het de hele ‘autosector in diskrediet brengt’.
Bekijk hieronder de televisiereclame:
Kritiek op het spotje is onzin, meent VanMoof
Het oordeel van de ARPP, een consortium van reclamemakers, pleit voor aanpassen van de gebruikte beelden in de reflectie van de smeltende auto in de reclame.
“Sommige beelden die aanwezig zijn in de reflecties van de auto lijken, naar onze mening, onevenredig. En brengen de hele autosector in diskrediet. De beelden van fabrieken, schoorstenen en een auto-ongeval creëren een angstopwekkend klimaat. Die beelden zullen daarom moeten worden aangepast. "
VanMoof vindt het maar onzin dat de televisiereclame wordt geweerd in Frankrijk. "We zijn ons er altijd bewust van geweest dat deze commercial niets weg heeft van een gemiddelde fietsreclame”, laat medeoprichter Taco Carlier in een persbericht weten. “Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken."
De reclame past volgens VanMoof heel goed bij de recente beloftes van de Franse autoriteiten om juist duurzaamheid te stimuleren en te versterken.
VanMoof noemt het weren van de reclame 'censuur'
Terwijl de e-bike een razendsnelle opmars maakt – niet alleen in Nederland maar ook in de rest van de wereld – beticht VanMoof ARPP van partijdigheid en protectionisme van de eigen auto-industrie.
Door de coronacrisis heeft de Europese, met name de Franse, auto-industrie harde klappen gekregen. In april daalde de autoverkoop in Frankrijk met 89 procent en in mei met 50 procent.
Carlier: "Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd."
VanMoof wijst naar andere gevallen waarin de ARPP reclames weigerde, zoals die van Greenpeace (die Franse politici op de korrel neemt voor het niet serieus nemen van klimaatverandering) en Medecins du Monde (die hoge medicijnprijzen aankaart).
ARPP: VanMoof is uit op gratis reclame
De Amsterdamse fietsenmaker twijfelt naar aanleiding van het besluit van de ARPP over diens onafhankelijkheid. “De beslissing van de ARPP is verontrustend”, zegt VanMoof-communicatiemanager Alfa-Claude Djalo tegenover Franse media. “Het zet ons ertoe aan de legitimiteit en transparantie van deze autoriteit te twijfelen."
Volgens de ARPP is VanMoof uit op het stoken van onrust om zo meer aandacht te krijgen voor de reclamespot. In een reactie tegen Franceinfo laat voorzitter Stephane Martin weten:
“Het is een oude truc om onze onafhankelijkheid aan te vallen. Door ‘censuur’ te roepen, probeert het bedrijf gratis media-aandacht te krijgen. We kunnen het ons niet veroorloven om andere sectoren in diskrediet te helpen brengen. We staan achter het principe van eerlijke concurrentie. Het is te makkelijk om andere producten aan te vallen bij het promoten van je eigen producten."
Martin vindt dat de VanMoof-reclame ten onrechte de beelden van vervuilende fabrieken koppelt aan de auto-industrie.